Image
20/09/2006

World Trade Center

Het stond in de sterren geschreven dat Oliver Stone een van de eersten zou zijn om een 9/11-film te maken, want hij werpt zich al een kwarteeuw op als de chroniqueur van Amerika's trauma's.
 Waarom hij het echter totaal niet heeft aangedurfd om bij deze gelegenheid een statement te maken - iets waar hij vroeger nooit om verlegen zat - verrast ons dan weer volkomen. World Trade Center is het verhaal van twee van de slechts twintig mensen die levend van onder het puin van de Twin Towers werden gehaald: John McLoughlin en Will Jimeno, twee flikken van de New Yorkse Port Authority. Door te focussen op die twee personages en hun families, vertelt Stone een verhaal dat zich net zo goed bij om het even welke andere ramp had kunnen afspelen: een aardbeving, een gasontploffing, een verkeersongeluk, noem maar op. En dat is echt wel te dunnetjes als je je film wil ophangen aan de grootste terroristische aanslag uit de geschiedenis. Het was de bedoeling de belevenissen van de twee politiemannen in het WTC zo realistisch mogelijk weer te geven, beweert Stone, en daarbij werd uitsluitend afgegaan op hun eigen verhalen. Ok ja, maar wat leer je daaruit? Dat ze dorst hadden onder dat puin, dat ze hun vrouw en kinderen graag zien, en dat ze elkaar hebben opgepept om het vol te houden. En de achtergebleven familieleden? Die waren eerst doodongerust en daarna enorm opgelucht. Ja hallo, dat had elke schrijver van melige weekendfilms ook wel kunnen bedenken. Erger wordt het wanneer Jimeno een visioen krijgt van Jezus die hem een plastic flesje water aanreikt. Een lichtgevende Christus met het Heilig Hart zichtbaar kloppend in zijn borstkas alsjeblieft, we dachten zowaar even dat we in een Zuid-Amerikaanse telenovela waren beland. World Trade Center, hoewel visueel sterk en prima geacteerd door onder meer Nicolas Cage, Michael Peña en Maggie Gyllenhaal, bewijst alleen maar dat de wonden van 9/11 blijkbaar nog zodanig diep zijn dat zelfs een onbeschroomd regisseur als Oliver Stone niet verder komt dan clichés onder het puin.

 (JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jamies voor Vlaamse online videomakers uitgereikt

In De Grote Post in Oostende werden De Jamies uitgereikt, de awards voor Vlaamse online videomakers, [...]

23/04/2022

Ons studentenpanel test 10 dagen lang de vitamines Biocure Max Boost

Om de Booster express van Biocure te testen, die onmiddellijke concentratie en instant energie geeft [...]

19/04/2022

Verontrustend veel jongeren bereid om 'geldezel' te zijn

Febelfin, de federatie van de Belgische financiële sector, voerde een onderzoek naar het fenomeen 'geldezels'. [...]

14/04/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84