HANS HERBOTS over 'Windkracht 10'
Vanavond gaat als vooropener van het Filmfestival Gent
Windkracht 10 in première, een film naar de gelijknamige televisieserie uit de jaren negentig. We keren we terug naar de luchtmachtbasis van Koksijde
, waar de stoere jongens en meisjes van het 40ste smaldeel zitten te popelen om uit te rukken met hun
Sea King-helikopters.
Scramble!
"De meeste interessante films gaan nog altijd over personages en emoties," zegt regisseur Hans Herbots. "Naar Vlaamse normen was ons budget groot, maar nog niet van die aard dat we kunnen concurreren met de grote Amerikaanse actiefilms. Dat hebben we gecompenseerd door een verhaal te vertellen over mensen die op zoek zijn, die op een keerpunt in hun leven zijn aanbeland. Ze moeten keuzes maken, en tegelijkertijd afrekenen met hun verleden. Dat gegeven is dan geplaatst tegen een achtergrond van actie en helikopters en vliegtuigen, maar de menselijke intrige had zich bij wijze van spreken evengoed op een boerderij kunnen afspelen."
Duurste Vlaamse film
GUIDO: Vergelijk het budget van Windkracht 10 eens met dat van Amerikaanse producties?
Herbots: Het budget van deze film is tien keer zo groot als dat van Verlengd Weekend, mijn vorige film, maar is nog steeds honderd keer kleiner dan dat van bijvoorbeeld Black Hawk Down, om in de helikopterbranche te blijven. Voor het budget van één Black Hawk Down kun je dus honderd keer Windkracht 10 draaien. Een fenomenaal verschil. En dat voel je ook wel. Het is natuurlijk leuk om in de krant te lezen: "duurste Vlaamse film ooit", maar het moet nog altijd vrij snel gaan. Je moet alles tot de essentie beperken. Voor de grote vliegshots hebben we heel duur en specifiek materiaal nodig gehad, maar dat konden we ons maar één dag permitteren. Je moet keuzes maken.
GUIDO: Is er bij het schrijven van het script ook rekening gehouden met het budget?
Herbots: Inderdaad. Ook tijdens het filmen trouwens. Er zijn al enkele scènes gesneuveld omdat we niet genoeg middelen hadden om die echt goed te doen. Het blijft een feit dat we op ons budget moeten letten.
Dieper, donkerder en meer tragiek
GUIDO: Sommige personages uit de film kennen we nog uit de televisieserie, maar er zijn ook een aantal nieuwkomers.
Herbots: Het is nog altijd hetzelfde 40ste smaldeel uit de tv-serie, maar de tijd heeft niet stilgestaan. Sommige mensen zijn blijven hangen in Koksijde, maar er zijn er ook die met pensioen zijn gegaan. Piloten gaan al op hun vijfenveertigste met pensioen, vandaar. Er zijn een aantal jaren verlopen, zodat de film eigenlijk een logisch vervolg is op de serie.
GUIDO: Hoe heb je vermeden dat de film gewoon een lange aflevering van Windkracht 10 werd? Wat maakt het verschil?
Herbots: Dat wilden we echt vermijden. Windkracht 10 was een groot succes op tv, maar de film hebben we intenser gemaakt. Om de mensen echt aan te zetten om naar de bioscoop te komen, om de ervaring mee te maken. Voor mij wordt het grootste verschil met de tv-serie dat de film iets donkerder zal zijn. De mensen trekken twee uur de zaal in, en dan kun je ze diep meenemen in het verhaal, ze erin meetrekken. In de serie had je korte verhalen met vijftien hoofdpersonages, hier hebben we er maar twee. Je kunt dus veel dieper ingaan op die personages. Windkracht 10 gaat over mensen die op zoek zijn, en die ook een verleden hebben om mee af te rekenen. Het hoofdpersonage worstelt met wat er is misgelopen. Er zijn dingen gebeurd die een ongeluk hebben veroorzaakt. Een zekere tragiek. Maar tegelijk zit er genoeg humor en lichtheid in, om de film in evenwicht te houden.
GUIDO: Is de film ook te genieten voor wie de tv-serie nooit heeft gezien?
Herbots: Ja, absoluut. Een goed voorbeeld daarvan zijn de Mission Impossible-films. Die zijn ook gebaseerd op een televisiereeks, maar hebben andere hoofdpersonages, die een ander karakter hebben, die veel flitsender zijn, veel sneller, veel opgeklopter ook. In principe hoef je de reeks niet gezien te hebben om deze film te kunnen smaken. Ik hoop zelfs dat we een zo breed mogelijk publiek zullen kunnen bereiken.
GUIDO: Ook in het buitenland?
Herbots: Moet in principe kunnen. Er wordt vertrokken vanuit hetzelfde gegeven als de tv-serie, maar de film staat absoluut op zich.
Beyond imagination
GUIDO: De actiescènes zijn groots aangepakt. Jullie zijn zelfs naar de Pinewood-studio’s in Engeland getrokken.
Herbots: Bij Pinewood hebben ze een heel groot 'aquarium' waarin we de onderwaterscènes hebben kunnen filmen. Voor de visuele afwerking van de film hebben we samengewerkt met een firma die al een indrukwekkend lijstje grote jongens op haar actief heeft staan, zoals de Harry Potter-films, en Batman Returns. Die sequenties zijn tot in de puntjes uitgewerkt, maar je moet je nu ook weer niet verwachten aan een film zoals The Perfect Storm. We mochten niet overdrijven in die actie, want het moest in de eerste plaats geloofwaardig blijven. Toch zullen de actiescènes intens zijn. Ze zijn goed gedaan, al zeg ik het zelf.
GUIDO: Je had natuurlijk ook het voordeel dat je echt legermateriaal ter beschikking had.
Herbots: De samenwerking met het Belgisch leger is beyond imagination geweest, zowel qua mensen als qua middelen, qua flexibiliteit, qua mee op zoek gaan naar oplossingen... Als je dat legermateriaal optimaal wil gebruiken, weet je ook dat je een beetje flexibel moet zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld een shot gefilmd waar tien meter achter een hond een C-130 Hercules opstijgt (een zwaar transportvliegtuig - HDP). We moesten dan door middel van de camerastandpunten en de reacties van de acteurs zo laten uitschijnen dat het leek alsof dat vliegtuig daar precies op dat moment was. Creatief omspringen met de beschikbare middelen, dat is juist zo leuk. Op die manier hebben we iets kunnen maken dat heel spectaculair is, en dat zou zonder de hulp van het leger nooit gelukt zijn.
GUIDO: Stel dat hierna de poorten van Hollywood openzwaaien. Wat voor film zou je daar graag draaien?
Herbots: Iets als Insomnia bijvoorbeeld, wat ik een supervoorbeeld vind van een goede Amerikaanse film. Waar ik in geïnteresseerd ben, zijn films die over interessante karakters gaan, en over de manier waarop die omgaan met de keuzes die ze moeten maken. Een verhaal waar dat allemaal in zit op een zo entertainend mogelijke manier brengen. Het voordeel van Hollywood is dat je daar effectief de middelen ter beschikking krijgt om een entertainende en opwindende film te maken. En als je geluk hebt, kun je bovendien een interessant verhaal vertellen.
GUIDO: Zou je morgen vertrekken, mocht je een aanbod krijgen?
Herbots: Mocht de kans zich voordoen, dan zou ik dat zeker overwegen. Het is alsof je in Eerste Klasse speelt en plots het aanbod krijgt om in de Champions League mee te doen. Dan zou ik toch meedoen. Als was het maar om te zien hoe het voelt om eens werkelijk alle registers te kunnen opentrekken.
GUIDO: Winching up!
(HDP)