Image
08/11/2006

The Black Dahlia

Het was lang geleden dat Brian De Palma nog eens een echt geslaagde, zwoele en sexy thriller had gedraaid, maar met The Black Dahlia is-ie er glansrijk in geslaagd.
 Hij had natuurlijk ook gedroomd basismateriaal: een roman van James Ellroy verfilmen staat - in de handen van een regisseur die het aankan - garant voor topkwaliteit, denk maar aan L.A. Confidential. The Black Dahlia, het complexe verhaal van de Hollywood-beerputten die opengaan nadat een starletje vermoord en verminkt wordt teruggevonden, is een schitterende hommage aan de film noir. Het decadente sfeertje van Los Angeles in de jaren veertig wordt door De Palma op een knappe manier opgeroepen middels omfloerste beelden die de rauwe kantjes van Tinseltown subtiel belichten. De lome jazzy soundtrack, de crispy wisecracks in de voice-over... de regisseur schuwt geen truc uit het boekje, maar hij houdt de touwtjes stevig in handen. Het verhaal (dat is gebaseerd op een notoire en onopgeloste moordzaak uit 1947) is behoorlijk ingewikkeld, maar het zit steengoed in elkaar, en De Palma vertelt het meesterlijk. Als getormenteerde flik-met-gleufhoed heeft-ie Josh Hartnett gecast, wat geen voor de hand liggende keuze was, maar de pretty boy uit 40 Days and 40Nights brengt het er prima vanaf. Dat Scarlett Johansson diva-allures op overschot heeft die in deze doorrookte glamourthriller perfect tot hun recht komen, zal je niet verwonderen, maar ook Hilary 'Million Dollar Baby' Swank laat volop de vamp in zich naar boven komen. Is The Black Dahlia de beste De Palma sinds The Untouchables? Hell yeah!

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

MOST SEXY: Louis Talpe en Joke van de Velde

Het was weer een hete bedoening op de de Erotica, Body & Beautybeurs in Antwerpen. De eerste Erotic [...]

24/02/2014

Het BIVV lanceert een verkeers-veiligheidsspel, met 100.000 euro aan prijzen!

Elk jaar komen tientallen jongeren (tussen 18 en 24 jaar) om bij verkeersongevallen. Het BIVV (Belgisch [...]

24/02/2014

Ooit komt het goed

Youngsters Stijn,Thibault, Tijs enThomas nemen je in het Eén-programma ‘Ooit komt het goed’ [...]

23/02/2014

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84