Zwartboek
Paul
'Robocop' Verhoeven die voor het eerst sinds 1983 terugkeert naar Nederland om daar een film te draaien, dat is groot nieuws.
Zwartboek is bovendien een behoorlijk ambitieus project: een tweeënhalf uur lang, groots opgezet oorlogsepos
over een Joodse zangeres die voor het Verzet infiltreert bij de hoge Duitse officieren in Den Haag. Is
Zwartboek dan Verhoevens
Schindler's List geworden? Verdomme nee. Laat die hele oorlogscontext weg, en je houdt een typische Verhoeven-actiefilm over, vol stevig geweld en pittige seks. Geloof het of niet, gore Paul is er zelfs in geslaagd een close-up
beaver shot van zijn hoofdactrice Carice Van Houten in de film te smokkelen; een ouwe vos verliest blijkbaar nooit z'n streken. Verwacht dus geen diepgang of oprechte emoties in
Zwartboek, maar wel een spannende film die geen moment verveelt, want Verhoeven heeft al z'n Hollywoodtrucs meegebracht. De onwaarschijnlijke vlucht van het hoofdpersonage Rachel/Ellis voor de moffen en voor haar eigen identiteit vertaalt zich in een filmische
rollercoaster die er fantastisch uitziet en zonder aflaten voortdendert. Alleen is het nu wel duidelijk geworden dat het allerminst Paul Verhoeven zal zijn die voor de definitieve Nederlandse oorlogsfilm zal tekenen. Daarvoor drijft dit avontuur in de woelige laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog te veel op publieksvriendelijke actie, en te weinig op de moeizaam geheelde oorlogswonden die zestig jaar geleden in de Nederlandse samenleving zijn geslagen. Noem het oorlog met een popcorngeurtje.
(HDP)