Image
15/01/2007

Waarom VIDEOGAMES een zegen voor de mensheid zijn

Jean-Marie, het vierjarige zoontje van Dr. Jos, zit naast ons in de fauteuil op een gamecontroller te meppen. Op het breedbeeldscherm dat voor ons staat zoeft hij in een exuberant gepimpte en getunede decapotable door de straten van San Andreas.
  De arts strijkt teder met zijn hand door het haar van zijn zoontje. " Grand Theft Auto , dat is onze Jean-Marie zijn favoriete game," glimlacht hij. De dokter en de videogames, het verslag van een onverwachte lovestory.

 

"In mijn research voor dit interview merkte ik dat de allereerste wetenschappelijke studies over videogames pas begin jaren '80 zijn opgedoken," lacht de dokter. " Television computer games , heetten ze toen nog. Een fenomeen van nauwelijks vijfentwintig jaar oud. En ik kan je verzekeren: er is sindsdien een hoop onzin verteld over games." Hoog tijd voor een medisch verantwoorde stand van zaken.

Dr. Jos: Weet je waarom er zoveel onzin over wordt verteld? Omdat de meeste studies rond games uitgevoerd zijn door psychologen, en dat zijn professionele zwetsers.

GUIDO: Bent u nu eigenlijk pro of contra videogames?

Dr. Jos: Pro, natuurlijk. Videogames zijn een zegen voor de mensheid. Een wonderbaarlijke uitvinding, die niet meer uit de maatschappij weg te denken is. Ik geef het je op een briefje: een kind dat anno 2006 opgroeit zonder videogames te spelen, raakt achtergesteld voor de rest van z'n leven. Games zijn essentieel geworden in de opvoeding. Je leert erdoor focussen, je ruimtelijk inzicht wordt getraind, je leert logisch redeneren, je wordt veel alerter voor visuele prikkels... Ook het taalgevoel wordt aangescherpt: dankzij de games pikt een kleuter al heel vroeg een paar woordjes Engels op.

Jean-Marie: (terwijl hij op het scherm zijn Uzi leegschiet in een zwaar getatoeëerde neger) Eat this, motherfucker!

GUIDO: (lacht) Ik hoor het!

Dr. Jos: (glimlacht) Nietwaar? En het is ook allang niet meer zo dat videogames worden gespeeld door vereenzaamde en wereldvreemde nerds die nooit buitenkomen. Integendeel, er worden allerlei community's opgestart, er zijn lanparty's met gelijkgestemden, de jeugd kan online gamen tegen leeftijdgenoten uit andere landen en culturen... Door te gamen wordt hun maatschappelijke weerbaarheid vergroot, en ze leren ook te relativeren. (bladert in zijn papieren) Eigenlijk is de stapel voordelen te groot om op te sommen. Technisch doorzicht, leren een auto besturen, de motoriek op punt stellen, sociale vaardigheden verwerven dankzij games als The Sims ...

GUIDO: Waarom hebben games dan toch zo'n slechte reputatie?

Dr. Jos: Omdat sommige onderwijzers en moraalridders het niet kunnen laten zich te bemoeien met dinges waar ze niets van afweten.

Jean-Marie: I'll fuck you up, nigga!

Dr. Jos: Stil jongen, papa is aan het praten. Wat zei ik? Ja, moraalridders en onderwijzers. Met dat nieuwe Bully -spel is dat hele gezeik nog maar eens opgelaaid. Precies of jongeren kennen het verschil niet tussen spel en werkelijkheid. Als kinderen cowboy spelen op straat en elkaar zogenaamd 'doodschieten', dan is er geen vuiltje aan de lucht. Doen ze hetzelfde in een videogame, dan wordt moord en brand geschreeuwd en denken sommigen dat de volgende Hans Van Themsche zich al aan het warmgamen is. Dat is onzin. Gestoorde gekken als Van Themsche en de Columbine -moordenaars zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Alleen wil of kan de goegemeente zich daar niet bij neerleggen, en zal men na zo'n traumatische ervaring op zoek gaan naar een zondebok. En dat zijn dan vaak de games.

GUIDO: U kunt toch niet ontkennen dat videogames vaak behoorlijk gewelddadig zijn?

Dr. Jos: Ja, en dan? De terroristen van Al Qaeda hebben met een Boeing leren vliegen via een vluchtsimulator. Moeten we daarom de simulators afschaffen? Integendeel, ik vind het ongelooflijk dat ze dat met zo'n simulator hebben kunnen leren, want dat bewijst hoe goed en realistisch de simulatoren tegenwoordig zijn. Dat opent onbeperkte leermogelijkheden. Ook voor dokters. Chirurgen worden vandaag al getraind voor gecompliceerde operaties in virtual reality . En weet je waar videogames ook medisch worden gebruikt, bij wijze van therapie? Op de kinderkankerafdeling. Patiëntjes die gamen, hebben minder pijnstillers nodig, hebben een lagere bloeddruk en krijgen minder last van misselijkheid.

Jean-Marie : Fuck you, motherfucker!

Dr. Jos: (onverstoord) Waarom? Omdat ze door te gamen bezig zijn en tegelijk worden afgeleid van hun lichamelijke klachten. Naar analogie daarmee worden games ondertussen ook gebruikt in de behandeling van autisme, spraakstoornissen en ADHD. Daar is zelfs al een medisch genootschap voor opgericht, Games for Health , dat internationale congressen organiseert over dit topic.

GUIDO: Ik heb gelezen over epilepsieaanvallen bij gamers, en allerlei andere nare nevenverschijnselen.

Dr. Jos: (wijst naar zijn breedbeeldtelevisie, waarop twee Latino gangsters met gekleurde bandana's elkaar tot pulp slaan) Dat epilepsievraagstuk is met de moderne televisies geen probleem meer, want de frequentie van het scherm is veel hoger dan bij oudere tv's. Dat soort epilepsieaanvallen wordt alsmaar minder frequent, en het was al een zeer zeldzaam verschijnsel, dat makkelijk kan worden voorkomen door preventieve maatregelen. Wat je wel soms ziet, zijn peesontstekingen, en vibratiesyndromen, en repetitive strain injury , van overmatig te gamen. Tja, iets is maar gezond zolang het met mate gebeurt hé. Als je van gamen een echte sport begint te maken, dan vraag je om problemen. Gameverslaafden bestaan, net zoals sportverslaafden en drugverslaafden. Maar zijn die uitwassen een reden om de massa's jongeren met de vinger te wijzen die zich graag ontspannen met een videogame, daar veel plezier aan beleven en meteen profiteren van al de positieve effecten?

GUIDO: U hebt gelijk.

Jean-Marie: You're dead, asshole. (gooit de controller neer en kijk trots naar zijn vader)

Dr. Jos: (wrijft over Jean-Marie z'n krullenbol) Flink zo, m'n jongen.

 

Dr. Jos beveelt geïnteresseerden volgende verhelderende lectuur aan:

Griffiths, Video games and health, BMJ., jul. 2005

Howell, Games for health conference 2004: issues, trends and needs unique to games for health, Cyberpsychol-Behav., apr. 2005

Silverman e.a., Computer games may be good for your health: shifting healthcare behavior via interactive drama videogames, AMIA-Annu-Symp-Proc., 2003

Cleary e.a., Hand-arm vibration syndrome may be associated with prolonged use of vibrating computer games, BMJ., mei 2002

Green e.a., Action video game modifies visual selective attention, Nature., mei 2003

Macgregor, Nintendonitis? A case report of repetitive strain injury in a child as a result of playing computer games, Scott-Med-J., okt. 2000

Streisand, Not just child's play. With their unique ability to distract, educate, and entertain, video games are increasingly being used to help heal and soothe the sick, US-News-World-Rep., aug. 2006

Piccioli e.a., Do video games evoke specific types of epileptic seizures?, Epilepsy-Behav., nov. 2005

Anderson, An update on the effects of playing violent video games, J-Adolesc., feb. 2004

Scott, The effect of video games on feelings of aggression, J-Psychol., mrt. 1995

Kennedy e.a., Television computer games: a 'new look' in performance testing, Aviat-Space-Environ-Med., jan. 1982

(RVC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84