Image
21/10/2002

Chill two: Latin Lounge

Compilaties zijn makkelijk. Je zwiert er een beperkt aantal echt goeie tracks op, je vult de rest op met groepjes die geen hond kent, je kleeft een hippe noemer op het geheel en je hebt een nieuwe plaat. Een plaat die ondanks de grote noemer van eenheid als 'underground drum&bass', 'alternative rock', 'greatest newwave coversongs' niet de minste eenheid vertoont. Compilaties zijn vaak een goedkope, uitgekiende grap om je een schijfje aan te smeren.

Chill two Latin Lounge doet zijn best om van het compilatiecliché af te blijven. Je hebt in de titel al drie genres: chill-out, Latin-ritmes en luieren bij een cocktaillounge. In het booklet krijg je plekjes, boeken, games, drinken, eten, steden, landen, kleren, films en televisie om aan de sfeer toe te voegen, de muzikale horizon nog wat verder open te rekken. Een sterke, subtiele weg om je sponsors even in het licht te plaatsen ook, maar het stoort niet echt.

Belangrijkste blijft natuurlijk waar je dan eigenlijk kan naar luisteren, en dat valt goed mee. Heel veel tracks die je al eens hoorde in een remix-jasje. Aan de start met een 'Since I can't deny... feel much better' dat vlekkeloos overloopt van dansend zuiders naar pure chill-out in 'Guitarra G' naar warme cruiseboat bossa met 'Happiness'. En de hele eerste cd huppelt zo verder. Leuke tracks van bekenden als Tim 'Love' Lee, Buscemi, Tosca, Calexico of Sven Van Hees en verrassende, niet duffe, slechte of goedkope tracks, van een trapje minder bekenden. Onze liefjes zijn 'Face a la mer' en 'Ocean beat' en ook wel dat thema van American Beauty, 'Dead already'. Chill-Latin-Lounge blijkt écht de juiste rode draad te zijn, sterk! Op de andere helft van de dubbel-cd tapt vooral de Eno-mix van 'Protection' op je gevoel in en regent het grote namen met Depeche Mode, Björk, Röyksopp, O.M.D. en Radiohead. Een dub-remix van 'Echo Beach' en een heerlijke Dave Clarke-remix van 'Dream on' en nog eens Depeche Mode in 'Master and servant'. De nadruk ligt hier vooral op uitblazen, kalmpjes aan, chillen en een 'andere' kijk op gevestigde waarden.

We zijn blij verrast. Een dubbelschijf met een goeie driekwart écht goeie tracks. Een compilatie die bovendien zijn naam eer aan doet en een andere kijk geeft op nummers die al lang in je collectief geheugen zaten. Dankuwel!

(LAD)


Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84