Robin Hood in het oude Rome : Thorgal 27: De Barbaar
Onze verwachtingen waren hooggespannen. Na het vrij entertainende
Het koninkrijk onder het zand werd Thorgal gevangen genomen door een slavenhandelaar.
Yèèès, we zagen al beelden op ons netvlies verschijnen uit
De zwarte galei, onze favoriete Thorgal aller tijden. Maar helaas, op de formule komt meer en meer sleet te zitten, en
De Barbaar is wat ons betreft een jammerlijk dieptepunt in de reeks.
In een late poging om het succes van
Gladiator te recupereren komt Thorgal via een nogal gewrongen intrige terecht in het Romeinse Rijk, waar hij als topboogschutter tegen wil en dank moet deelnemen aan een krijgstoernooi in aanwezigheid van de keizer. En dan wordt het helemaal flauw: het toernooi is net zo spannend als een potje kijken hoe het gazon groeit. Thorgal verwatert tot een soort Robin Hood die met Lucky Luke-achtige precisie zijn boogschietnummertjes mag opvoeren.
De Barbaar is gewoon saai en het talent van Jean Van Hamme onwaardig. Die heeft trouwens steeds meer moeite om het gezinnetje dat als een blok aan het been van de held hangt in de plot te blijven verweven. Nee, als je dit album toch koopt om je collectie compleet te houden, doe het dan voor het tekenwerk van Grzegorz Rosinski. Diens massascènes zijn echt wel indrukwekkend, en hij heeft een van de mooiste Thorgal-covers gepenseeld in vurig rood. Toch dat nog...
(HDP)