D Product: Process of one
Een goede acht maanden nadat we hier het flauwe compilatie-album van Goldie onder ons oor hielden: hoe staat het met drum&bass? Is het dood of gloeit er nog iets? De jonkies omarmen het nog steeds met overgave en kopen en verorberen elke maxi of plaat die hen in de strot wordt geduwd. Juli 2002, tijd voor een stand van zaken, een zomer vol drum&bass overal en luisteren naar het debuutalbum van D Product, een nieuwe pion van Full Cycle.
En Full Cycle is verre van het minste label. Beats en d&b riffs smeltend in hun studio in Bristol tref je er grootmeesters als Roni size, Dj Die en Krust. We kunnen ons niet voorstellen dat zij zomaar een groentje een debuutalbum toevertrouwen. D Product is al enkele jaren studio-klankman-klankgoochelaar van het Full Cycle-label en werd aan het handje van Krust en Size het huis ingeloodst. Hij werkte al mee aan releases van Size en Krust en bewees er zijn kwaliteiten meer dan voldoende.
Die uitstekende referenties staan niet voor een vanzelfsprekend goedkeuren van deze twaalf tracks. Wij gaan zoals steeds op zoek naar evolutie, altijd essentieel gebleken voor dit genre, pakkende beats, wat moet je met duffe bonzen, "k wil et voeln in min klwoten" (zoals Buzze in 'Kom mor ip') en een absoluut vermijden van déjà entendu, D Product op de rooster. Gelukkig wordt er niet te veel in de trance- of rave-crossoverval gelopen, maar riff-, loop- en breakbeatgewijs zit het toch niet helemaal lekker. In 'Scandals' ligt een vervelende, moerasblubberende, saaie beat op de loer. In 'X-cuse me but' is het alsof je beste Commodore-64 spelletjesdeunen verkreupeld vanonder het stof herrijzen, en vrij gauw gaat dat echt irritant klinken, net of de plaat blijft hangen, eentonig tot en met. In tegenstelling heb je dan 'Layer', met een uitstekend dreigende en toch verfijnde intro die naar een constant zinderende bass drijft met een stevige percussie on top, dansen! Rechtlijnig, kloek, klasse en toekomst, zoals ook 'Another stage on' wel is. Of een funky jazzylectro zijstap in 'Where you want to go', leuk. In 'Not within me' wordt geflirt met vocalen en haast klassiek klinkende new age-achtige d&b, interessant daar, saai in 'Goodnight', het slotnummer.
Een wisselvallige plaat met enkele glansmomenten en verfrissend zoeken naar iets nieuws, maar evengoed een andere helft saaie, eentonige rommel. Koop hiervan de uitgebrachte maxi's en hoop dat Full Cycle daarin zijn goede smaak bewijst.
(LAD)