Image
05/03/2007

DJ 4T4

Zonder twijfel de meest razend vriendelijke muzikale duizendpoot van België, 4T4 of Kristof Michiels. Dj, rapper en/of beatcreator bij ’t Hof van Commerce, dj op zich, producer, en maker van elk genre muziek waar hij zich lekker bij voelt, met ‘Lips they move’ als hitbombewijs.
  Altijd bezig en nu heel even tijd om tijdens de koffie bij te praten.

GUIDO: Je hebt je eerste hit, hoe voelt dat?

4T4 : Fantastisch! Die sample van Bob James, van het moment dat ik dat hoorde stond ik te springen. "Nu heb ik het! Dit is het!" Die song is op een natuurlijke manier een hit geworden. De gevolgen nadien waren minder. Je krijgt mensen die geld in je willen steken, en daar val je wel voor. 'Hier: 15.000 euro." "Ok, laat maar komen!" Dan denk je dat die om de juiste reden komen, maar die stellen verwachtingen en eisen. Op het einde van het jaar was ‘Where ya at?', de opvolger, een van de dertig meest gedraaide platen op Studio Brussel. Maar omdat Donna het niet heeft gedraaid, gaat dat de geschiedenis in als een flop. Hey! Als Donna het wil draaien, is dat voor mij super, maar ik ga geen Donna-hitjes schijten! Hoeveel artiesten hebben meer dan één of twee klassiekers? Faithless heeft één goed nummer: ‘Insomnia', voilà. De mensen komen naar Moloko voor ‘Sing it back' en ‘Forever more'. Er zijn uitzonderingen, Basement Jaxx vindt zichzelf telkens opnieuw uit en hun publiek verwacht dat nu ook, dat is een ideale situatie. Ik voel me tegenover mijn publiek meer en meer in die situatie.

GUIDO: Is het leuker om als dj je eigen platen te kunnen spelen?

4T4 : Niet echt. Meestal voel ik me verplicht om ze mee te nemen, ik weet dat de mensen het verwachten. Ik draai telkens anders, en weinig bekende dingen, omdat ik zelf dingen wil draaien die ik niet te goed ken. Zo kan ik ook meegenieten. Anders sta ik daar van "Ja, daar is de break, allemaal handjes in de lucht…" en kan ik er geen plezier aan beleven.

GUIDO: Heb je een lievelingspubliek?

4T4 : Mensen die voor alles openstaan. Je merkt dat ze alles aankunnen. Als ze zien dat ik het goed vind, zij ook. Dat gebeurt de laatste tijd meer. Die druk om hits is minder, zorgt zelfs vaak voor een dipje in de set als ik er dan toch één speel. "Draai eens iets wat we nog nooit gehoord hebben" lijkt de sfeer te zijn, en dat is machtig. Als er een publiek staat dat niet klaar is voor mij, dan is het meestal niet goed. Ik wil doen waar ik zin in heb. Ik vind dat voor iedereen in muziek het belangrijkste. Het publiek voelt dat. Platenlabels onderschatten het publiek te vaak. Dana Winner, die jij en ik dan maar pfff … vinden, doet dat wel met gevoel en overtuiging, en de mensen voelen dat. Als je als dj de vibe voelt, weten de dansers dat ook, slaat die vonk over en is het feest. Maar als je draait wat ze willen en perfect mixt, maar tegelijk staat te denken: "Ga ik nu die muur in mijn huis groen schilderen of wit?" dan voelen ze dat ook.

GUIDO: De Kristof die nu aan de knoppen zit, is een andere dan toen je de eerste Magik Ballet ensemble maakte?

4T4 : Ik ben ook tien jaar ouder. Weet je wat een groot verschil is? Ik blow niet meer. Bij die eerste platen blowde ik heel fel. Je komt dan wel tot een resultaat dat een artistieke waarde heeft omdat het heel persoonlijk wordt, maar op een bepaald moment heb je dat gehad. Het experimenteren is dan wat het juist niet meer interessant maakt. Voor mij is de kunst iets te maken wat mijn moeder kan appreciëren, maar toch compleet mijn eigen ding is.

GUIDO: Persoonlijk en toch toegankelijk.

4T4 : Er zal altijd wel ergens een freak zijn die die rare dingen ziet zitten. (zucht) Maar je krijgt daar niets van terug. Magik Ballet, daar luister ik echt niet meer naar. Alleen op de tweede zijn er een paar nummers die ik goed vind. ‘Hell', daar kan ik niet meer naar luisteren. Als iemand me zegt van "Wauw, da's een geweldige elpee!" dan denk ik: "Oei, ga jij maar eens naar de psycholoog."

  (LAD)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Duitse unief lanceert chatbot voor studenten

Onderzoekers van de Technische Universität München (TUM) hebben de chatbot Iris ontwikkeld, die [...]

20/02/2025

Midstudentcrisis: alles over de februaristart

Sinds een week hebben alle studenten de uitslagen van de laatste examenperiode. De een huppelt vrolijk [...]

16/02/2025

Steeds meer mensen fietsen naar het werk

Belgische werknemers fietsen vandaag vaker naar hun job dan 5 jaar geleden, want het fietsverkeer steeg [...]

13/02/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84