Image
22/10/2007

Formule 1-veteraan David Coulthard

David Coulthard (36) is de oudste onder de Formule 1-piloten. De Schot behaalde 13 Grand Prix-overwinningen en wil daar graag nog enkele aan toevoegen.


  In 2005 ruilde hij het raceteam van McLaren in voor het Red Bull Racing team , waarvoor hij in 2006 een eerste podiumplaats haalde.

 

 

GUIDO: Hoe ben jij in de Formule 1 beland?

Coulthard : Net zoals vele andere F1-piloten deed ik als kind aan karting, racen met kleine gemotoriseerde wagens. Toen ik veertien jaar was, zei mijn vader me: “David, nog tien jaar en je rijdt met een Formule 1-wagen”. Ik geloofde hem toen niet, maar hij bleek gelijk te hebben. (lacht) Geleidelijk aan ben ik dan opgeklommen in de motorsport: begin jaren negentig reed ik in de Formule 3 en in 1993 werd ik testpiloot voor Williams-Renault .

GUIDO: Nadien ben je bij McLaren beland, maar daar ben je na wat problemen weggegaan.

Coulthard : Bij McLaren heb ik mijn grootste successen behaald. De eerste jaren haalden we een aantal podiumplaatsen, maar nadien waren er wat interne meningsverschillen. Toen McLaren aankondigde dat het Montoya (Colombiaanse F1-piloot - MT) een contract wilde aanbieden, naast Kimi Räikkönen ( Finse piloot die 8 jaar jonger is dan Coulthard - MT), was er voor mij geen plaats meer.

GUIDO: Naast het circuit staat een oude Talbot Formule 1 te pronken. Heb je ooit al eens met een oude F1-wagen gereden?

Coulthard : Ik heb ooit eens wat toertjes gedaan in een Maserati 258 , en dat was de meest angstaanjagende ervaring in mijn carrière. Er zijn geen veiligheidsriemen, de koppeling staat helemaal links en de rem- en gaspedaal uiterst rechts, zodat je met je benen helemaal open zit. Nu weet ik hoe het voelt om naar een gynaecoloog te gaan. (lacht)

GUIDO: Hoe bereid je jezelf mentaal voor op een race?

Coulthard : Gelukkig heb ik nog nooit een groot ongeluk meegemaakt, maar het gevaar is natuurlijk een deel van onze sport. In het begin van het seizoen was ik bij een ongeval in Melbourne met mijn voorband maar enkele centimeters verwijderd van het hoofd van Alex Wurz ( Oostenrijkse piloot van het Williams-team - MT). Na zo'n incident denk je wel eens na. Maar als ik aan een race begin, dan denk ik niet aan de gevaren. Ik denk aan hoe ik de race kan winnen.

GUIDO: Hoe is het om te leven als een F1-piloot?

Coulthard : Het is geweldig, maar het is een voltijdse job, elk jaar opnieuw. We moeten veel reizen, veel tests doen. Daarbij komen dan nog de promoties voor sponsoring, de interviews enzovoort. Na een dagje racen ben ik altijd blij dat ik veilig in mijn bed lig.  

GUIDO: Hoe zie jij de Formule 1-sport nog evolueren?

Coulthard : De aërodynamica en de technologie zullen nog belangrijker worden. Als je naar de eerste Formule 1-wagens kijkt, dan is het verschil indrukwekkend. De piloten uit de jaren vijftig en zestig moeten echt dappere chauffeurs zijn geweest. In die tijd was het veilig om seks te hebben en levensgevaarlijk om te racen. (lacht) Dat moet een interessante periode zijn geweest.

 

(MT)

 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Hier vind je de vijf nieuwe fietswrakvakken in Gent

Gent, als grootste studentenstad van het land, is een fietsstad. Heel leuk, maar dat heeft ook als gevolg [...]

25/06/2025

Vierde Nachtwacht-film komt eraan, met deze acteurs

Nostalgie troef, want de vierde Nachtwacht-film is in productie, met als titel Het Kristal van het Kwaad. [...]

16/06/2025

Antwerpse studenten verwelkomen vijfde campushond

De studenten van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen hebben er een wel heel bijzondere studiecoach [...]

13/06/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84