Image
21/11/2007

Alcohol op tv zet aan tot drinken

Als jongeren kijken naar films of reclamespots waarin acteurs alcohol drinken, gieten ze zelf per uur anderhalf glas meer naar binnen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Stichting Alcoholpreventie.
 Dat alcoholreclames op lange termijn aanzet tot drinken, wisten we al, maar ook op korte termijn zijn de gevolgen opmerkelijk. Tachtig proefkonijnen van gemiddeld 21,5 jaar keken per twee naar films en reclameblokken met en zonder alcohol. Jongeren die zowel tijdens de film als in reclamespots acteurs naar het glas zagen grijpen, dronken dubbel zoveel als de koppels die geen alcohol op het scherm zagen. Volgens de onderzoekers gaan de kijkers onbewust het gedrag imiteren. Wim van Dalen, hoofd van de Stichting, pleit er dan ook voor dat scenarioschrijvers in scripts minder alcohol aan bod laten komen.

Info: www.alcoholpreventie.nl

(SVR)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Wist je dit al over Brussel?

De openingsscène van The Adventures of Tintin, de Kuifje-film van Steven Spielberg uit 2011, speelt zich [...]

08/09/2025

Wist je dit al over Leuven?

Het Hogeschoolplein in Leuven werd pas aangelegd in het begin van de 19de eeuw, na afbraak van een bouwvallig [...]

25/08/2025

Dit zijn de favoriete bestemmingen voor taaluitwisselingsstudenten

Deze zomer zijn bijna vijfhonderd Belgische jongeren naar het buitenland vertrokken met World Education [...]

22/08/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84