Image
21/11/2007

Alcohol op tv zet aan tot drinken

Als jongeren kijken naar films of reclamespots waarin acteurs alcohol drinken, gieten ze zelf per uur anderhalf glas meer naar binnen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Stichting Alcoholpreventie.
 Dat alcoholreclames op lange termijn aanzet tot drinken, wisten we al, maar ook op korte termijn zijn de gevolgen opmerkelijk. Tachtig proefkonijnen van gemiddeld 21,5 jaar keken per twee naar films en reclameblokken met en zonder alcohol. Jongeren die zowel tijdens de film als in reclamespots acteurs naar het glas zagen grijpen, dronken dubbel zoveel als de koppels die geen alcohol op het scherm zagen. Volgens de onderzoekers gaan de kijkers onbewust het gedrag imiteren. Wim van Dalen, hoofd van de Stichting, pleit er dan ook voor dat scenarioschrijvers in scripts minder alcohol aan bod laten komen.

Info: www.alcoholpreventie.nl

(SVR)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Het tienerwoord van het jaar is 'heftig'

Als je niet wil klinken als een onnozele tiener, vermijd dan het woord 'heftig', want dat is [...]

30/01/2024

Sensibiliseringscampagne 'Drink Bewust' in Leuven

Ook dit academiejaar organiseerde de Leuvense studentenkoepel LOKO samen met Stad Leuven, Politie Leuven, [...]

29/01/2024

Vanavond maken 2000 Antwerpse laatstejaars kennis met het beroepsleven

Twaalf Antwerpse Rotaryclubs overbruggen vanavond de kloof tussen secundair onderwijs en beroepsleven [...]

18/01/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84