Image
21/11/2007

Alcohol op tv zet aan tot drinken

Als jongeren kijken naar films of reclamespots waarin acteurs alcohol drinken, gieten ze zelf per uur anderhalf glas meer naar binnen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Stichting Alcoholpreventie.
 Dat alcoholreclames op lange termijn aanzet tot drinken, wisten we al, maar ook op korte termijn zijn de gevolgen opmerkelijk. Tachtig proefkonijnen van gemiddeld 21,5 jaar keken per twee naar films en reclameblokken met en zonder alcohol. Jongeren die zowel tijdens de film als in reclamespots acteurs naar het glas zagen grijpen, dronken dubbel zoveel als de koppels die geen alcohol op het scherm zagen. Volgens de onderzoekers gaan de kijkers onbewust het gedrag imiteren. Wim van Dalen, hoofd van de Stichting, pleit er dan ook voor dat scenarioschrijvers in scripts minder alcohol aan bod laten komen.

Info: www.alcoholpreventie.nl

(SVR)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

KdG-studenten krijgen praktijklessen in Wetenschapspark

Karel de Grote Hogeschool slaat de handen in elkaar met het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in [...]

16/05/2023

Eerste universitaire opleiding circulair bouwen

Circulair of materiaalneutraal bouwen is een beleidsprioriteit. Om hierop in te pikken, biedt de Vrije [...]

12/05/2023

Weesfietsen krijgen tweede leven in Gent

Fietsen die in Gent zijn achtergelaten, worden door De Fietsambassade opgehaald en bewaard. Vorig jaar [...]

04/05/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84