Film: It's a Free World, de nieuwe Ken Loach
Wanneer de jonge Britse Angie wordt ontslagen bij het uitzendkantoor waar ze al jaren werkt, beslist ze voor zichzelf te beginnen. Ze heeft gezien hoeveel geld er te verdienen valt met het importeren van werkwilligen uit Polen, en ze is het beu om bevelen op te volgen.
De zaak loopt aanvankelijk als een trein, maar zonder het al te goed te beseffen rijdt Angie zichzelf meer en meer vast in een smerige modder van mensenhandel en uitbuiting. Je hoort het, dit soort sociaal drama is een kolfje naar de hand van Ken Loach, Engelands meest vooraanstaande sociale filmer. Wanneer hij grote politieke thema's aanpakt, wordt Loach vaak pedant (denk aan het onverteerbare
Carla's Song , of recenter nog
The Wind that Shakes the Barley ), maar als hij een strijdbaar verhaal mag vertellen over gewone mensen, dan is-ie op z'n best.
It's a Free World hoort - hoewel het onderwerp ook wel politiek geladen is - gelukkig thuis in de tweede categorie. Loach is zo verstandig niemand te stigmatiseren. Noch Angie, die haast vanzelf in onfrisse zaakjes terechtkomt en zich daarin nog als een vis in het water weet te bewegen ook, noch de bedrogen Poolse arbeiders, die zover worden gedreven dat ze tot geweld overgaan, worden gedemoniseerd of veroordeeld. Nuance en mededogen houden
It's a Free World fier recht, en meer kun je van een Ken Loach-film niet verwachten. Kierston Wareing acteert bijzonder krachtig als de pittige
fake -blondine Angie. Alleen al haar prestatie maakt deze film de prijs van een bioscoopticket waard.
(HDP)