Image
01/04/2008

Cat Power: Juke Box

Twee songs van deze plaat, want Chan Marshall alias Cat Power is een zangfenomeen dat in rust dient te worden gedronken. Een mysterieuze dame, opgeborreld uit de neo-folkies eind jaren negentig, en sindsdien een niet te veronachtzamen muziekkracht.
 Wij luisterden intensief naar Billie Holiday's vergiffeniscadeau van ‘Don't explain' en ‘Lost someone' van de godfather of soul James Brown. Twee zware zwarte kronen om aan te gaan tippen, en dan nog twee rasechte klassiekers. Want dat cover je natuurlijk, klassiekers. Bij ‘Don't explain' gingen Diana Ross (te glammy ) en Nina Simone (sterk en donker) Cat al voor. Cats versie is waardig, klimt meteen boven Diana en ergens net onder Nina. De piano mocht iets bescheidener, maar gelukkig komt ‘Skip that lipstick' even bloedeerlijkvenijnig uit Cats mond. Van het 11-minuten durende, hartverscheurende epos van James een versietje van 3 minuten maken is op zich al een valse start. Het oereerlijke ‘Gee whiz, I love you' vervangen door ‘Good God allmighty, I love you' en de dramatische afgehaspelde draai stellen scherp teleur. Juke Box is dus zoeken naar de coverversies die elk persoonlijk het best passen, want de nummers zijn héél sterk gekozen: Sinatra, Joni Mitchell, Johnny Cash. Als je alleen al elk origineel wil gaan horen, heeft deze plaat zijn bedoeling. Een eerbetoon, meer dan waar gemaakt. Maar eerlijk, toch liever Cats eigen platen.

 

(LAD)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Zuid-Koreaanse tiener boekt megawinst via aandelen

De 12-jarige Kwon Joon uit Seoel heeft in minder dan een jaar tijd zo’n 43% winst geboekt via [...]

20/02/2021

Nooit meer examenstress dankzij wasbaar kostuum

Herken je dit: je draagt een kostuum op het mondeling examen en daarna blijf je ermee op café [...]

20/02/2021

Albert Heijn krijgt kritiek op promo-actie 1+5 gratis

Winkelketen Albert Heijn genereert heel wat media-aandacht met hun promo-actie 1+5 gratis. Experten [...]

19/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84