Image
24/09/2002

Layo & Buswacka: Night works

Lang zullen ze leven! Een kunstvorm kan niet zonder zijn pioniers, en ja: muziek is zeker en vast kunst. Pioniers van dienst zijn deze keer het Engelse duo Layo & Bushwacka. Met hun debuut-cd Low life trokken ze de noemer dance weg vanonder alles wat grijze gelijkbrij was. Met hun tweede Night Works slaan ze verder het heerlijke pad van de vernieuwing in en leggen ze de lat nog eens gevoelig hoger.

Deze twee komen uit de stal van de Londense Mr. C. Je weet wel, de Londense club The End, Kozzmozz, The Shamen... een legende. Hij zag de twee zuivere muziekpareltjes in de ogen van deze heren en besefte dat de vlug aan bloedarmoede lijdende dancescene een goede zuivering en een verse shot creativiteit en visie perfect kon gebruiken. Dit klinkt fris en anders. Hoe anders? Denk aan echte songs met een gedacht achter, rustigheid die toch te dansen valt en sfeertjes die het vooral goed bedoelen. Breakbeats, downtempo dingen, scratches, funk, etnische percussie, strandgevoel afgewisseld met intieme clubtrekjes. Layo & Bushwacka houden het van 'Shining through', wolkjesachtig met toch een streep beweging in de buik, tot na '2mrw', ergens tussen kalme junglebassen en chill-out in, op een heel hoog niveau. Een uitgekiende aandacht voor de percussie in 'We meet at last', waar zachte electro rond piano en jazz dartelt. Of lang filmisch slepen met weer percussie en vocalen in de hoogte in 'let the good times roll'.

Revolutie in dansland, eindelijk! Elke song op deze plaat eist zijn luistertijd op om voorbij het eenvoudig lijkende geluidsbeeld te komen. Eens je daar bent is het puur genieten. Een instant klassieker!

(LAD)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Nieuwe verkorte lerarenopleiding in Brussel

Erasmushogeschool Brussel (EhB) ontwikkelde in samenwerking met scholengroepen in Brussel en de Vlaamse [...]

27/10/2023

Jongeren weten wat sparen is (maar hebben verder weinig financiële kennis)

In opdracht van Argenta ondervroeg onderzoeksbureau iVOX Belgische jongeren tussen 15 en 24 jaar over [...]

25/10/2023

Thomas More-studentes scoren met Lego-campagne

Een team studentes van de bachelor International Communication and Media van Thomas More in Mechelen [...]

24/10/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84