Image
23/09/2002

mOde, met de O van Origineel

Het zit er al enkele seizoenen aan te komen, maar nu is het hek helemaal van de dam. Trends à volonté, vrij te combineren, los van karakter en uitstraling. Je koopt wat je wil, je draagt het wanneer je wil, en vooral zoals je het zelf best passen vindt. Resultaat: een potpourri van stijlen en smaken, maar het moet mooi en ook modieus blijven. Het nieuwe modewoord voor volgende herfst en winter is dan ook: Originaliteit.

Je mag je best gelukkig prijzen als je tussen de 18 en de 28 bent, want dat is de doelgroep die door trendwatchers en dus zeker ook modehuizen constant wordt begluurd. Die 'twens', zoals ze in marketingtermen worden aangeduid, zijn namelijk dé broeihaard voor nieuwigheden en stromingen, of het nu om auto's, kleren, schoenen of - getuige de opkomst van dit fenomeen enkele jaren geleden - biseksualiteit gaat.

Voor de komende herfst en winter hoef je zeker niet eerst je kast schoon te maken vooraleer je zonder schuldgevoel op winkeljacht kunt. Begin met de spullen uit te zoeken die je vorige jaren al dan niet kapot gedragen hebt, Want die stralen jouw karakter en stemming uit. Die dikke pull waar je gezellig thuis mee rondhangt. Of een versleten jeans waar je vorige zomer een heel kamp in rondhoste. Vergeet vervolgens wanneer je die dingen normaal draagt. En combineer die jeans met een paar nieuwe puntlaarzen. Loop de winkel binnen om een brede riem en zoek meteen enkele hippe T-shirts uit: H&M, Indian Rose, Gsus... het zijn enkele trendsettende merken waar je zeker mee opvalt. Hypermodern, die stoere look, ook voor heren.

AndrOgyn

De androgyne trend is opnieuw volop aanwezig. Mannen (dan liefst van het slanke type, met seventieshaar in de ogen en een paar afgedragen All-Stars aan de voeten) kunnen er zich echt wel makkelijk vanaf maken deze winter: een pak versleten jeans, een stapel hippe T-shirts, een paar goed zittende strakke 'giletjes' (merken als Adidas, maar ook Puma en natuurlijk de tweedehandswinkel hebben er genoeg in aanbod), de onvermijdelijke All Stars en een James Dean-jasje (type worn-out), verzekeren goedkeurende blikken.

Voor de meisjes betekent androgyn: maatpakken, mannelijk uitziende broeken, liefst met omslag, overhemden en zelfs hier en daar opnieuw een das. Maar het blijft er toch vrouwelijker uitzien dan zo'n vijf jaar geleden. Nieuw voor de dames is de military-look: lange mantels met een dubbele rij blinkende knopen, strak om het middel gesnoerde riemen en natuurlijk boots. Hampton Bays heeft het in z'n collectie, maar H&M doet ook opnieuw mee.

Oerklassiek

De terugkeer naar klassiekere kleren is algemeen, voor zowel jongens als meisjes. De preppy-look, zoals dat in modetermen heet, was er deze zomer al, en nu breekt-ie helemaal door. Ensembles in tweedstof, met een voorkeur voor kleuren in oudroze, gespikkeld bruin en groen. Motief: een kleine visgraat en krijtstrepen. Ribfluweel is alom tegenwoordig: rokken en broeken natuurlijk, maar ook pulls waarvan de voorkant in ribfluweel is en de achterkant in een warme tricot. Collecties als Archie Pell, Street One, Levi's en nog een paar hebben zulke spullen in hun wintercollectie. Rechtstreeks gevolg van de preppy-look is de volledige comeback van oerklassieke - vaak Brits aandoende - merken voor jongeren. Alleen moet je weten dat de prijzen hier iets hoger liggen: Burberry's, Scapa Sports, Burlington, Ralph Lauren, River Woods... Kortom, de Amerikaanse en Canadese vlaggen, en de ruiten in alle vormen en maten. Casual chic, het gaat al enkele jaren mee.

AccessOires

Aan accessoires, zoals de laatste jaren trouwens, ook deze winter geen gebrek. Riemen spelen een belangrijke rol in het modebeeld van de komende maanden. Liefst in leer, en om te knopen: Mexx bijvoorbeeld heeft er enkele hele mooie. Op een jeansrok komt er een camel- of cognackleurige dikke riem, die vaak een brede gesp heeft. Op wollen rokjes en broeken komt dan weer een exemplaar dat bestaat uit enkele fijne riempjes, die je door een kleine ring of een lederen lus knoopt. Altijd goed voor extra cachet.

Voor de heren lanceert de modemachine tassen. Geen boekentassen, maar wel tassen in alle maten en vormen. En je hoeft echt geen homo meer te zijn om met die dingen over straat te lopen. Postzakken blijven het goed doen, maar daarnaast zijn ook de heuptassen helemaal in trek. Hedgren heeft een hippe collectie in trendgevoelige kleuren. Maar je vindt ze ook in de eerste de beste schoenenwinkel, wel vaak zonder merk.

SchOenen

En zoals gewoonlijk maken schoenen de look compleet. We hadden het al over de boots, maar laarzen in het algemeen blijven het goed doen. Volledig in de trend van de preppy-people doen de klassieke platte schoenen in zwart en donkerbruin met korte veter het opnieuw, zowel voor meisjes als jongens. Halfhoge bottines zijn ook terug van weggeweest. Al mag het best iets hipper onder zo'n maatpak of debardeurke, en dan komen de iets puntiger schoenen om de hoek kijken. Een mix dus van een tintje cowboy, met een Brits aandoende broek en een schooluniformjas uit Amerika. De echte cowboyboots staan ook opnieuw in de etalages: voor de heren die liever iets stoerders dragen dan All Stars bijvoorbeeld. En natuurlijk voor de dames die volledig Christina Aguilera-gewijs hakkenstampend richting zigeunerkamp trekken.

Je ziet, voor elk wat wils dus, al zal je bij het begin van de herfst nog niet alle trends in de winkels vinden. De preppy-look en de cowboy-look zie je al volop, de echte tweedkleren en de warmere spullen als leren jassen, broeken en zware boots volgen nog wel. Combineren van al deze (en andere) trends mag naar hartelust, zolang het maar origineel blijft, en er niet goedkoop gaat uitzien. Maar als de modebonzen nu al studenten begluren om hun centen te verdienen, dan zal het er wel goed uitzien zeker? Anders zouden ze 't nooit overnemen...

Mieke Dumont


  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

5x terug in de Kortrijkse tijd

1) Kortrijk ontleent haar naam aan het Latijnse ‘Cortoriacum’ Cortoriacum betekent [...]

28/10/2024

Karaoke kan binnenkort ook in de cinema

Binnen enkele weken kan je bij Kinepolis Gent niet enkel meer terecht voor een gezellige film, ook voor [...]

27/10/2024

Hadden de lockdowns dan toch geen blijvend effect op het mentaal welzijn van jongeren?

Uit het SIGMA-onderzoek van de KU Leuven blijkt dat het aantal jongeren met psychische klachten niet [...]

26/10/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84