Image
16/12/2002

De Schorpioen 3: Het kruis van Petrus

De cover is maar flets - al voor de derde keer op rij - maar da's verder het enige negatieve dat we over Het kruis van Petrus kunnen bedenken. 'De Schorpioen', de wervelende mantel- en degenreeks van Stephen Desberg en het Zwitserse kleurengenie Enrico Marini, swingt werkelijk de pan uit. De intrige - over een vrijbuiter van hoge afkomst die het opneemt tegen een kaste conservatieve samenzweerders in het Vaticaan van de 18de eeuw - doet elk avontuurlijk hart sneller slaan, het album zit boordevol zwierige actie en het tekenwerk is briljant. Marini heeft als jonge dertiger de stripsupersterstatus bereikt, en da's maar goed ook.

Net als in De Aasgieren haalt hij in 'De Schorpioen' het beste in zich naar boven: al wat hij aanraakt met zijn tekenpen en onbegrensd kleurenpalet komt tot leven. In elk prentje weet deze man zoveel actie en beweging te stoppen dat de epiek van de pagina's gutst. Heerlijke stuff is dat. Het moet ook formidabel zijn voor de tekstleverancier om z'n ideeën op zo'n grandioze manier uitgepenseeld te zien. Veelschrijver Stephen Desberg is een niet altijd even geïspireerd scenarist, maar als-ie met een écht goeie tekenaar kan samenwerken, tilt hij zichzelf blijkbaar automatisch naar een hoger niveau. Dat geeft bijvoorbeeld geweldige resultaten in 'Volle Melk' met het anarchistische grafisch wonder Johan De Moor, en ook in 'De Schorpioen' levert Desberg materiaal af om van te snoepen. Je moest al aan het galopperen zijn door de nauwe steegjes van het 18de-eeuwse Rome, degen in de lucht, met een leger vaandelwapperende krijgsmonniken achter je aan!

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Zuid-Koreaanse tiener boekt megawinst via aandelen

De 12-jarige Kwon Joon uit Seoel heeft in minder dan een jaar tijd zo’n 43% winst geboekt via [...]

20/02/2021

Nooit meer examenstress dankzij wasbaar kostuum

Herken je dit: je draagt een kostuum op het mondeling examen en daarna blijf je ermee op café [...]

20/02/2021

Albert Heijn krijgt kritiek op promo-actie 1+5 gratis

Winkelketen Albert Heijn genereert heel wat media-aandacht met hun promo-actie 1+5 gratis. Experten [...]

19/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84