Image
12/03/2008

Film: 10,000 BC

Roland Emmerich is een van die regisseurs van wie we elke nieuwe worp voor geen goud willen missen, al weten we op voorhand bijna zeker dat we teleurgesteld zullen zijn. Emmerichs nieuwe actievehikel 10,000 BC vormt geen uitzondering op die regel.

  Een groots opgezette avonturenfilm die zich afspeelt in de nacht der tijden, vol oermensen, mammoeten en sabeltandtijgers? Laat maar komen, die vrolijke onzin! Maar net als bij Independence Day, Godzilla en The Day after Tomorrow - drie andere blockbusters van Emmerich - kwamen we twee uur later hoofdschuddend de bioscoop buitengewandeld. O ja, de mammoeten waren coolamundo , en wat zagen ze er echt uit. En die sabeltandtijgers waren stevig uit de kluiten gewassen katjes, ook dat viel allesbehalve tegen. Maar als film is 10,000 BC niet meer dan een schaamteloos bij elkaar gejat patchwork van groteske actiescènes. Een vleugje Steven Spielberg alhier, een brok Peter Jackson aldaar, waarom geen scheutje Mel Gibson erbij, een royale geut George Lucas om het af te werken en nog een snuifje Michael Bay als toetje erbovenop. Flink roeren en heet opdienen. Tussen de donderende stampedes van mammoeten door probeert Emmerich toch nog een verhaal te vertellen over een harige held die zijn liefje uit de klauwen van gemene slavenmeesters poogt te redden. Daarbij swingt de film pas echt uit de bocht, want vanuit de oertijd buitelen we voorbij gindse zandduin plots een soort proto-Egyptische beschaving binnen, vol tempels en reusachtige piramides, wat de prehistorische sfeer radicaal doet verdampen. Je zou zweren dat je in Stargate bent terechtgekomen, niet meteen onze favoriete plek. Kortom, 10,000 BC is een typische Emmerich: spectaculair en groots, maar zo zwaar uit zijn voegen barstend dat elke emotie wordt verpulverd onder een lawine van - toegegeven: zeer coole - effecten.

klik hier voor de trailer

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Prins Harry legt zijn ziel bloot tijdens interview

“De Britse pers heeft mij mentaal gebroken.” Prins Harry heeft er geen doekjes om gewonden [...]

27/02/2021

Volwassenen hebben gemiddeld één kater per maand

Het merk Healthspan Ruby ondervroeg 2000 volwassenen over hun drinkgedrag. Of liever: de gevolgen daarvan. [...]

26/02/2021

Videocampagne wil jongeren inspireren tijdens corona

De Universiteit Gent en jongereninfoplatform WAT WAT hebben een videocampagne op poten gezet waarmee [...]

26/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84