Strips: Jeremiah 28 - Met Esra is alles goed
Ouwe rot Hermann lijkt wel in de vorm van z'n leven. Een dikke maand na z'n uitstekende oneshot
Afrika ligt de achtentwintigste aflevering van zijn postapocalyptische westernreeks 'Jeremiah' in de etalage, en het is er eentje die nu al in onze persoonlijke top-tien van de beste Hermann-strips prijkt.
De sfeerschepping in deze broeierige horrorthriller is onovertroffen. Hermann plaatst zijn zweterige, stoffige en razend spannende actiescènes in de woestijn van het zuidwesten van de VS, waar hij het oker van de zongeblakerde rotsen naadloos doet overlopen in het vlekkerige metaalgrijs van een vervallen energiecentrale. De intrige wordt behendig op de achtergrond gehouden, met veel woordeloze suggestie, wat van deze aflevering een onvervalste nagelbijter maakt, en tegelijk een keiharde parabel over kwaad, wraak en berouw. Kortom, Hermann is in de herfst van z'n carrière meer dan ooit een rasverteller geworden. Die man heeft van geen enkele scenarist nog iets te leren. En z'n tekeningen? Hermann schetst in vulpotlood en werkt direct daarop met aquarel, een techniek die hij als geen ander beheerst en die adembenemend knappe, bijna impressionistische plaatjes oplevert. Mainstreamstrips worden zelden beter dan dit.
(HDP)