Image
28/03/2008

Dvd: The Mark of Cain

De Brit Marc Munden had tot dusver alleen tv-films op z'n palmares staan, maar met het oorlogsdrama The Mark of Cain bewijst hij dat hij genoeg in z'n mars heeft om het ook op het grote scherm ver te schoppen. Hij stelt de zinloosheid van de oorlog in Irak aan de kaak door een groepje Britse peacekeepers te volgen
  - een bende niet al te snuggere broekjes van 18 jaar - terwijl ze op patrouille zijn in Basra. Ze vallen in een hinderlaag en twee van hen worden gedood in een mortieraanval. De buurt wordt uitgekamd en een handvol Irakese verdachten wordt naar de kazerne gebracht. Daar slaan de stoppen door bij de jonge Britten, die in een escalatie van wraak en blinde haat de gevangenen beginnen te vernederen en misbruiken. Da's het eerste, beklemmend realistische gedeelte van de film. Daarna verhuizen we naar Groot-Brittannië, waar het schandaal aan het licht komt en we te zien krijgen hoe de verschillende Irak-veteranen omgaan met wat ze hebben uitgevreten. Een film vol pertinente vragen en zonder eenduidige antwoorden, en een herinnering - voor wie dat nog niet wist - dat niemand nog beseft wat nu eigenlijk de zin was of is van de bedroevende situatie in Irak, en dat geweld nooit iets oplost, maar alleen nieuw geweld voortbrengt. Een moedige film, want hij is tenslotte toch gedraaid in een land dat vandaag nog steeds actief is in Irak. Hoedje af.

  (HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Prins Harry legt zijn ziel bloot tijdens interview

“De Britse pers heeft mij mentaal gebroken.” Prins Harry heeft er geen doekjes om gewonden [...]

27/02/2021

Volwassenen hebben gemiddeld één kater per maand

Het merk Healthspan Ruby ondervroeg 2000 volwassenen over hun drinkgedrag. Of liever: de gevolgen daarvan. [...]

26/02/2021

Videocampagne wil jongeren inspireren tijdens corona

De Universiteit Gent en jongereninfoplatform WAT WAT hebben een videocampagne op poten gezet waarmee [...]

26/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84