One Hour Photo : Debuut én comeback van het jaar
Ze zullen weer een plaatsje moeten opschuiven, daar in de Galerij der Onsterfelijke Filmpersonages, want Seymour "Sy" Parish zal je nooit meer vergeten. Sy, een eenzame kerel van middelbare leeftijd, werkt in de snelfotodienst van een supermarkt, waar hij vol afgunst de snapshots van middleclass gezinnetjes verzamelt. Wat begon als een ziekelijke, maar tedere interesse, wordt al snel een obsessie, en wanneer achter de tandpastasmiles van de familiefoto's een hoop bedrog en rottigheid blijkt te zitten, slaan Sy's stoppen door.
Sy Parish is een prachtrol voor Robin Williams, die met ingehouden overgave de grenzen van de psychopathie verkent. Zijn vertolking is adembenemend, absoluut oscarmateriaal, Williams is Sy. De hele film draait om hem in zijn smetteloos witte universum achter de muren van de SavMart. Hij doet zijn magistrale ding in een strak gecomponeerd decor, briljant op maat geboetseerd door regisseur Mark Romanek, tot nu toe enkel bekend als videoclipmaker. Het is zijn verdienste dat eindelijk nog eens de rasacteur in Robin Williams naar boven is gehaald (en de clown mocht blijven zitten), maar Romanek levert bovendien een stilistisch meesterwerk af dat de visuele mosterd zelfs gaat halen bij de Allerhoogste: Kubrick. One Hour Photo is tegelijk het debuut én de comeback van het jaar. Faut le faire.
(JC)