Image
10/05/2008

Acht Belgische teams naar 24ste Shell Eco-Marathon

De Shell Eco-Marathon, de ultieme race voor brandstofefficiëntie tussen teams van universiteitsstudenten en scholieren, gaat dit jaar tussen niet minder dan 200 teams uit alle hoeken van Europa. Acht universiteiten en scholen uit België zullen dit jaar alles op alles zetten om de Belgische driekleur zo goed mogelijk te verdedigen
, door met de meest vernieuwende technologie voor de dag te komen. Van 22 tot 24 mei zal op het circuit van Nogaro in Frankrijk blijken of na maandenlange voorbereidingen hun voertuig het verst kan rijden op één liter brandstof.

Nadat het evenement in 2007 uit zijn voegen dreigde te barsten, besloten de organisatoren om dit jaar maximum 200 deelnemers toe te laten. Door de strenge selectieprocedure uit meer dan 300 kandidaten, zou de concurrentie voor onze landgenoten dus wel eens bikkelhard kunnen zijn.

Tijdens de Shell Eco-Marathon wordt er in twee categorieën gereden, de Prototype en de UrbanConcept voertuigen. De Prototypes worden vooral gebruikt om door middel van aërodynamica en het gebruik van lichte materialen het verbruik zo laag mogelijk te maken. De Urbanconcept voertuigen daarentegen moeten voldoen aan het grootste deel van de wegreglementen, zodat deze voertuigen resultaten opleveren voor praktisch inzetbare technologieën. Ze zien er dan ook het meest uit als auto's.

Volgens Shell-voorzitter Marc Decorte biedt de Eco-Marathon een uniek platform aan studenten om hun kunnen te tonen, in team te werken, en om ervaringen op te doen en uit te wisselen. “De studenten van vandaag vertegenwoordigen de creativiteit van de toekomst. Met de alsmaar uitputtende reserves van fossiele brandstoffen, zijn er nieuwe technologieën nodig. De twee categorieën worden nog eens opgedeeld per type brandstof, zo kunnen we niet alleen werken om de brandstofefficiëntie en de CO 2 uitstoot te verbeteren, maar ook om nieuwe toekomstgerichte technologieën te ontwikkelen.”

(SJ)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Thomas More heeft een nieuwe huisstijl

Tien jaar na het ontstaan van Thomas More wil de grootste hogeschool van Vlaanderen een breder terrein [...]

29/03/2023

Jongeren stuwen bezoekerscijfers Gentse musea omhoog

De Gentse musea halen opnieuw de bezoekerscijfers van voor de coronacrisis. In totaal kregen ze vorig [...]

24/03/2023

Studenten houden van traditionele Vlaamse kost

Studenten die gaan eten bij Lunch Garden, kunnen op vertoon van hun studentenkaart een voordelig studentenmenu [...]

23/03/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84