Een kogel met Jane Fonda's naam erop: Pin-up 8: Big Bunny
Eén ding is zeker: van een 'Pin-up'-album word je niet bepaald vrolijker, ondanks de langbenige wulpse dames die de albums bevolken. In deel 8,
Big Bunny, dartelt zelfs een jonge en poedelnaakte Jane Fonda door beeld. Dartelen doet ze, ondanks het feit dat ze wordt belaagd door Snaky Eyes, een Vietnamveteraan die heeft gezworen haar een kogel door de kop te jagen omdat ze - in zijn slangenogen - haar land heeft verraden door tegen de Vietnamoorlog te protesteren.
Je hoort het: 'Pin-up' is in volle sixties beland, maar da's voor Dottie nog geen reden om bloemetjes in haar haar te vlechten en op blote voeten haar LSD-trip weg te dansen in een park in San Francisco. Nope, Dottie blijft de ijzige, opportunistische bitch die we kennen, nog steeds met de casinomaffia van Las Vegas op haar bevallige hielen. Dat helpt niet om je met haar te identificeren, en de stijlvolle maar koele tekeningen van Berthet versterken dat afstandelijke gevoel nog. Big Bunny is het achtste luik van een geslaagde stijloefening van scenarist Yann (hoe maak ik een noir-reeks in de marge van waar gebeurde historische feiten met gastrollen voor echte beroemdheden), maar dat maakt het nog niet onze favoriete lectuur. In het Legermuseum in het Jubelpark in Brussel denken ze daar blijkbaar anders over, want onlangs werd daar een portret van Dottie op een bommenwerper onthuld. Er zijn minder toepasselijke plaatsen om dit staalharde wijf te vereeuwigen.
(HDP)