Image
17/11/2008

Pablo Helman, special effects-man achter 'Indiana Jones'

Pablo Helman is al vele jaren de man die de exuberante verbeelding van Steven Spielberg omzet in speciale effecten. Dat deed hij ook voor Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, nu verkrijgbaar op dvd.
  Helman was zo vriendelijk naar Brussel te komen om zijn werk toe te lichten, en uiteraard was GUIDO daar ook bij, hoed diep over de ogen getrokken, zweep stevig in de vuist geklemd.

Helman werkt voor Industrial Light and Magic (ILM), het bedrijf van Star Wars -regisseur en Indiana Jones -bedenker George Lucas. "Ik heb ook aan Star Wars gewerkt," vertelt Helman, "en er is een enorm verschil tussen Lucas en Spielberg. Persoonlijk vind ik dat minstens de helft van wat je ziet in een scène echt moet zijn. De andere helft kan je desnoods invullen met de computer. Spielberg denkt er net zo over. Hij haat bluescreen . Ik haat bluescreen . Acteurs haten bluescreen . Maar Lucas niet. Mocht hij Indiana Jones 4 geregisseerd hebben, zou het de andere richting zijn uitgegaan."

GUIDO: Net als bij Star Wars stond je bij Indiana Jones 4 voor de uitdaging een zeer populaire filmfranchise decennia later nieuw leven in te blazen.

Helman: Uit Star Wars heb ik één ding geleerd: don't mess with people's memories . Mensen houden van die films omdat ze hen doen denken aan een jongere versie van zichzelf. Als je twintig jaar later opnieuw aan de slag moet met hetzelfde bronmateriaal, kan je eigenlijk niet winnen. Hoezeer je ook je best doet, de mensen zullen de originele films altijd beter vinden, omdat ze die bijkleuren met hun persoonlijke nostalgie. Ja, de effecten in Raiders of the Lost Ark waren goed, maar ze waren wel onderhevig aan de technische beperkingen van hun tijd. Die film zit vol zichtbare scheidingslijnen tussen de verschillende lagen in het beeld, om maar iets te zeggen. Mocht ik het vandaag in Indiana Jones 4 zo gedaan hebben, zou men mij gekruisigd hebben.

GUIDO: Jouw job is het tot leven brengen van wat Spielberg in zijn hoofd heeft. Kan jij gedachten lezen?

Helman: Nee, maar het helpt dat zowel Spielberg als ikzelf zeer visueel ingestelde mensen zijn. Zeker Steven. Ik denk dat die geboren is met beelden in zijn hoofd. (lacht) Eigenlijk heeft hij helemaal geen storyboard of previz of wat dan ook nodig, hij ziet de film die hij wil maken al op voorhand in zijn hoofd. En dat gaat heel intuïtief, hij hoeft daar niet over na te denken. Ik hou wel van die manier van werken, zodat ik inmiddels inderdaad misschien wel een beetje in zijn hoofd kan binnengluren. Maar dat probeer ik te doen voor elke regisseur met wie ik werk. Ik neem van elke regisseur een stukje mee naar huis.

GUIDO: Is special effects -werk niet saaier geworden sinds de komst van de computer?

Helman: Ik geef toe dat ik het persoonlijk leuker vind om met miniatuurtjes te spelen en sets op te blazen, zoals we gedaan hebben met de atoomexplosie in Indiana Jones 4 . Weet je dat die explosie een half miljoen dollar heeft gekost? Een half miljoen, één kans om het goed te doen, en dat volledig op mijn verantwoordelijkheid. (lacht) Anyway , mocht je dezelfde vraag stellen aan de computerkids bij ILM , zouden ze je vertellen dat er niets leukers bestaat dan aan een shot sleutelen op hun pc. Those guys love their job . Computers zijn dom, maar de kerels die erop werken niet.

GUIDO: Om af te sluiten: jij bent een Jedi Knight ? Vertel!

Helman: Ja, Pablo-Jill. Da's een grapje van George Lucas, eigenlijk een heel geestige vent. Je moet weten dat elk personage in Star Wars , hoe klein ook, een naam krijgt, omdat er later speelgoed van wordt gemaakt. Ik zat net in een meeting met George, samen met producer Jill Brooks, toen hij het ontwerp voor die nieuwe Jedi op zijn bureau kreeg. Hij keek er eens naar, keek ons aan, en zei: "Deze noemen we Pablo-Jill." Het grappige is dat ik daarna telefoon kreeg van het art department : "In welke kleur wil je je lichtsabel?" (lacht)

GUIDO: Blauw?

Helman: Uiteraard!

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Nieuwe AI-tool helpt bij je studiekeuze

Pas afgestudeerd in het secundair, of gebuisd in het hoger onderwijs en zinnens om van studierichting [...]

30/07/2025

Psychologiestudente Marijke wint 500 euro met haar scriptie

In Gent heeft studente psychologie Marijke Tenengbe Kaba de tiende Inclu-Scriptieprijs gewonnen, met [...]

23/07/2025

Gebuisd en niet akkoord... wat nu?

De examens zijn voorbij, maar niet elke student is geslaagd. Ben je gebuisd, maar niet akkoord met je [...]

09/07/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84