Image
17/12/2008

Studenten schrijven meer fouten dan ze denken

Studenten uit het hoger onderwijs denken dat ze foutloos kunnen schrijven, maar het tegendeel is waar. Dat blijkt uit een onderzoek van de afdeling logopedie en audiologie van de Artevelde Hogeschool in Gent waaraan 831 eerste- en tweedejaarsstudenten uit heel Vlaanderen deelnamen.

De studenten kregen enerzijds een dictee en anderzijds een lijst met vragen over spelling. 81 procent was ervan overtuigd zelf een gemiddelde tot zeer goede speller te zijn en 50 procent zei geen problemen te hebben bij het vervoegen van werkwoorden. Zo’n tachtig procent vond het zelfs niet nodig het dictee van twaalf paragrafen na te lezen, maar dat hadden ze beter wel gedaan, want de proefkonijnen maakten gemiddeld 20 spelfouten en 5 werkwoordfouten. Volgens de onderzoekers moet het debat rond spelling in het onderwijs dringend opnieuw aangewakkerd worden en moeten studenten ook erkennen dat ze toch niet zo goed zijn in spelling als gedacht. Pas dan zullen ze meer aandacht gaan besteden aan spelling.

(SVR)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Lego lanceert set met ‘Braille Bricks’ die kinderen blindenschrift leren

Een mooi voorbeeld van inclusiviteit bij Lego. Het Deense bedrijf gaat namelijk een nieuwe set blokjes [...]

16/04/2021

70 werken van Banksy komen naar Brussel

Deze zomer opent de interactieve tentoonstelling Banksy: Genius or Vandal zijn deuren op de Grote Markt [...]

16/04/2021

Een McDonald’s bestelpaal bij je thuis? Het kan!

Goed nieuws voor fans van de fastfoodketen McDonald’s. Sinds kort kan je namelijk een bestelpaal [...]

14/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84