Image
02/12/2002

De zintuigen van lingerie

Lingerie. Het woord smaakt naar chocolade, ruikt naar rozenwater, voelt aan als zijde en is hét symbool voor romantiek. Alhoewel: chocolade heeft iets stouts, geen rozen zonder doornen en romantiek zonder allesverterende passie bestaat ook niet. En laat contrast nu toch net de trend zijn in lingerieland deze winter zeker?

Algemeen te vinden in alle lingeriecollecties deze winter: de sensuele onderkleren hebben het minder van kleuren maar des te meer van de gebruikte materialen. Contrast wordt gemaakt door kant en tule te combineren, maar ook fluweel is opnieuw van de partij. Superzacht en tegelijk vederlicht. Dit alles overgoten met een bloemendouche.

Chantelle

Buitensporig, uitdagend en liefde. Dat zijn de drie kernwoorden die Chantelle gebruikt om de wintercollectie 02/03 te omschrijven. De namen van de drie nieuwe lijnen liegen er niet om: Ava, Lutine en Eros. Lutine is Frans voor plaaggeest. En plagen is om liefde vragen, zegt het spreekwoord. Chantelle speelt het spel subtiel: ivoorkleurige stoffen met hazelnootbruine borduursels zorgen voor een speelse look, de zwarte versie met ivoren borduursels zijn een staaltje van pure uitdaging. De Lutine-lijn lijkt bestrooid met kleine bloemen en blaadjes die geweven zijn in een blinkende draad. Een speciaal contrasteffect. Bandjes en lintjes worden gevormd door grotere bloemen.

Een tweede lijn binnen Chantelle 02/03 is Ava. Mat en glad worden hier vlot gecombineerd, wat zorgt voor een vurig effect, ook door het prune, een warme winterkleur. Opnieuw vederlichte stoffen, en de doorschijnende delen van de lingerie krijgen een extra dimensie door de gebruikte fuschia-tinten.

Derde lijn in de collectie is Eros. De Griekse god van de liefde, hier hoeft geen uitleg bij. Pure verleiding, in rood en bordeaux. Er wordt kwistig gestrooid met kant en andere kostbare materialen, waar de verleiding van afdruipt. Voor speciale (feest)avonden is dit gegarandeerd bingo.

Passionata

Voor wie het graag iets hipper en jonger heeft dan Chantelle is Passionata, bekend als trendsetter in het lingeriemarkt, een aanrader. Ieder model in de collectie kreeg de naam van een stad ergens op de wereld. Deze winter is bij Passionata vol van nostalgie, met een vette knipoog naar de wereld in de tijd van de Moulin Rouge.

De eerste lijn Taormina past volledig in dit concept. Pure poëzie, overdadige bloemen, diepzwart zoals enkel de Siciliaanse weduwes het dragen, overgoten met inblauwe stiksels. Opnieuw contrasterende stoffen, door zachte tule te combineren met mousseline tule, een nieuwigheidje van Passionata.

Een tweede onderdeel is Pondichery. Een geliefde badplaats in India, een smeltkroes van culturen. De lijn straalt dan ook iets etherisch uit, iets teers, zoals je dat enkel in oosterse culturen terugvindt. Maar tegelijkertijd is er opnieuw die Franse verleidersinvloed, met kant waarop fijne rozen geborduurd zijn. Een beetje barok en een theatraal, maar wel lingerie die past bij een open haardvuur, een fles rode wijn en een dieprode sofa.

Strakker maar daarom niet minder in is de lijn Casablanca. Een complete diva-look, terwijl er op geen enkel collectiestuk een bloem of kant te vinden is. Alles komt door de materiaalkeuze: jersey, doorzichtige tule, smalle schouderbandjes maar speciale naden, die de overgang tussen doorzichtig en ondoorzichtig extra in de verf zetten.

Hunkemöller

Al moet je niet in de lingeriewinkel zijn om hippe, sensuele spullen te dragen. Lingerieketen Hunkemöller maakte het tot een deel van z'n slogan: for Anybody. Iedereen vindt hier z'n smaak, al neigt de collectie deze winter ook naar overdadige romantiek. Subtiele pasteltinten, fijn geborduurde motiefjes op zowel broeken als beha's. Van die kledij die de kamer meteen tien graden warmer doet lijken, al stormt het buiten en regent het oude wijven.

Kleuren zijn ivoor en een bruingetinte kaki. Stevige stoffen die geborduurd worden, het licht zorgt zelf voor schakeringen. Op en top romantisch zijn de oude-roze tinten: kleine bloemetjes, zachte kleuren, en voor het iets hippere volkje: ruitjes in deze kleuren. Of hoe boven- en ondermode perfect op elkaar kunnen inspelen.

Bij Hunkemöller hangt ook al een collectie in de rekken die verdacht sterk ruikt naar de feestdagen. En natuurlijk ziet die er oorverdovend zwart uit, in alle mogelijk maten en formaten, vormen en stoffen. Maar ook hier toch opvallend veel kant en bloemen, en veel, heel veel push-ups. Het belooft een diepe oudejaarsavond te worden dit jaar. Natuurlijk haast alles naadloos, zodat het perfect onder een strak aansluitende feestjurk past.

H&M

Wie nog lager in prijs kan gaan dan alle voorgaande, is ons aller H&M. Hier vind je de laatste trends, maar ook alles wat je elders moeilijk vindt. Ondergoed in camouflagetinten bijvoorbeeld, en kleuren die nu helemaal niet in de mode zijn, maar die jij net wel zoekt voor onder die bloes die je nog van vorige winter hebt. Goedkoop betekent vaak wel iets minder draagcomfort, dus toch maar beter passen in de winkel zelf, want zoals ons grootmoe indertijd al zei: "De een corsè is d'ander niet hé meiske". En daarmee zijn we aan de laatste trend gekomen, al is het gelukkig maar een kleintje: er zijn gekken die in hun collectie hier en daar een echt ouderwets corset stoppen, weliswaar in de meest luxueuze materialen. Maar dames, voor je daar je geld aan uitgeeft: vergeet niet dat generaties vrouwen gevochten hebben om van dat onding verlost te geraken en een simpele beha te mogen dragen. Laten we dus voor één keer ons verstand gebruiken en die dingen simpelweg negeren.

Mieke Dumont


Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

Studentikoze cultpils nu ook zonder alcohol

Cara-pils, het goedkope bier uit de Colruyt, heeft bij het studentenpubliek een cultstatus verworven. [...]

15/08/2024

Wie laat eigenlijk al dat zwerfvuil achter?

Weinig dingen zijn zo irritant als zwerfvuil op straat of in het park. Wie zijn de viespeuken die zich [...]

12/08/2024

Blok- en examentips van professor Stijn Baert

"Ik vond weinig dingen in mijn leven zo spannend als examen afleggen op de universiteit," bekent [...]

09/08/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84