Image
02/12/2002

Lawrence of the Sudan: The Four Feathers

Aan het einde van de 19de eeuw, toen het Britse Rijk nog een kwart van de aardbol omspande, werd het als een grote eer beschouwd te strijden en sterven voor de Kroon. Wie bedankte voor die eer, kreeg een witte veer toegestuurd, symbool van lafheid en verraad.

Wanneer de jonge officier Harry Faversham ontslag neemt uit het leger en zo de oorlog in Soedan ontloopt, krijgt hij maar liefst vier veren: van zijn drie beste strijdmakkers én van zijn kersverse verloofde. Harry duikt onder, maar wanneer zijn vroegere eenheid in het nauw wordt gedreven in de Soedanese woestijn verschijnt hij plots weer op het toneel, even ruig, ongewassen en gebaard als John Walker Lindh, de Amerikaanse Taliban...

The Four Feathers is van die goeie, ouderwetse epiek à la Lawrence of Arabia. Hooggezwollen emoties, camaraderie en heldenmoed, weidse beelden van galopperende legers in exotische oorden, razend spectaculaire massascènes in de woestijn, gensterend gekletter van kromzwaarden en donderende musketsalvo's tussen de dramatische rotswanden; de liefhebbers zullen smullen. En die liefhebbers, dat zijn de romantische zielen die hebben genoten van films als The English Patient of The Sheltering Sky. Of Bandit Queen, waarom niet, want The Four Feathers is tenslotte een film van de Indische regisseur Shekhar Kapur. Zo'n pompeus, oer-Brits spektakelvehikel laten regisseren door een Commonwealther? Jolly good idea!


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Zuid-Koreaanse tiener boekt megawinst via aandelen

De 12-jarige Kwon Joon uit Seoel heeft in minder dan een jaar tijd zo’n 43% winst geboekt via [...]

20/02/2021

Nooit meer examenstress dankzij wasbaar kostuum

Herken je dit: je draagt een kostuum op het mondeling examen en daarna blijf je ermee op café [...]

20/02/2021

Albert Heijn krijgt kritiek op promo-actie 1+5 gratis

Winkelketen Albert Heijn genereert heel wat media-aandacht met hun promo-actie 1+5 gratis. Experten [...]

19/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84