Image
09/06/2009

PingPing

“Kan ik bij u PingPing’en?” klinkt misschien wel zo, maar neen, het is geen vulgaire openingszin. PingPing is de naam van het nieuwe gsm-betaalmiddel dat Belgacom samen met Alcatel-Lucent ontwikkelt.

 
 
Wie over PingPing beschikt, kan zijn gsm gebruiken om kleine bedragen te betalen aan automaten, in winkels en zelfs op het internet. Je PingPing-rekening beheer je dan via internet of, handiger nog, zet gewoon je aankopen (tot 2500 euro) op je volgende telefoonrekening.
 

Maar niet iedereen kan zomaar PingPing’en: om op deze manier te kunnen betalen heb je een gsm nodig die is uitgerust met de NFC-functie (near field communication). Een handvol gsm’s heeft die technologie standaard al aan boord, maar je kan ook een soort NFC-'sticker' op je gsm plakken, die hou je dan tegen een elektronische lezer en ongeveer een seconde later is je aankoop al betaald.
 
Proefprojecten van dit betaalsysteem lopen nu al bij Kinepolis, Delhaize, The Foodmaker, CocaCola en de resto’s van de VUB. Een andere opgemerkte partner in het project is Accor Ticketservice; op termijn moet PingPing immers ook de reguliere maaltijdcheques gaan vervangen. In plaats van papieren exemplaren worden dan virtuele maaltijdcheques op je PingPing-rekening gezet, waarna je ze kan besteden met je telefoon. En ook Belgacom ziet het groots: uiteindelijk moet PingPing papieren voetbal- en concerttickets, voordeelbonnen en klantenkaarten vervangen. 
 
In landen zoals Japan en Finland bestaat een dergelijk systeem al enkele jaren. De telecomoperator hoopt dat succes nu over te doen in ons land, en op termijn ook in het buitenland, maar wanneer het grote publiek PingPing precies zal kunnen gebruiken, is nog koffiedik kijken. Al heeft Delhaize stiekem september als deadline in gedachten.
 
 
 

Info: www.nearfieldcommunicationsworld.com


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Meer buitenlandse studenten blijven in België om te werken

Buitenlandse studenten blijven na het afronden van hun studies vaker in België. Dat zegt Nicole de Moor, [...]

14/05/2024

Odisee-hogeschool ziet aantal tweede semester-starters met 65% stijgen

Het aantal studenten dat aan de Odisee-hogeschool in het tweede semester start, is met 65 procent gestegen [...]

13/05/2024

Jongeren in Menen kunnen aangeven waar ze zich onveilig voelen

De stad Menen wil plaatsen waar jongeren zich onveilig voelen in kaart brengen. Hoe? Door QR-codes [...]

12/05/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84