Image
24/09/2009

De inkt van toen

Europese stripmakers die hun strip in Japan situeren, laten zich wel eens verleiden tot het imiteren van de mangastijl. De Fransmannen Martin Leclerc, alias Maël (zijn krasserige tekenwerk ken je misschien van het bikkelharde tweeluik Miltons Dromen) en de debuterende scenarist Antoine Bauza zijn gelukkig niet in die val getrapt.

Voor hun mooie initiatieverhaal De inkt van toen hebben ze eerder gestreefd naar het vatten van de grafische kracht van oude Japanse waterverfschilderijen op rijstpapier, en dat is beeldig gelukt. Deze zeer sfeervolle strip kabbelt voort als een bergriviertje in de heuvels rond Tokio, toen die stad nog Edo heette. Maëls kleurenpalet is beperkt, maar hij weet de sfeer van de seizoenen perfect te grijpen. Het verhaal over een meester en zijn leerlinge is ontroerend. En eigenlijk zijn de auteurs met drie, want de bijdrage van de Zwitserse kalligraaf en japanoloog Pascal Krieger is in deze strip net zo belangrijk als die van Tchang Tchong-Jen indertijd in De Blauwe Lotus van Hergé.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Betere examenresultaten ondanks pandemie

Cijfers van Hogeschool Odisee onthullen dat hun studenten tijdens de examenperiode van januari 2021 [...]

08/02/2021

Real Bodies: Echte lichamen, echt de moeite!

“I see dead people”, zei het jonge kereltje in de film The Sixth Sense, twintig jaar geleden. [...]

03/02/2021

Je kan nu je eigen pitavlees draaien op kot

Als we dan toch in ons kot moeten blijven, kunnen we dat kot beter een upgrade geven. Gedaan met pita's [...]

18/01/2021