Image
24/09/2009

De inkt van toen

Europese stripmakers die hun strip in Japan situeren, laten zich wel eens verleiden tot het imiteren van de mangastijl. De Fransmannen Martin Leclerc, alias Maël (zijn krasserige tekenwerk ken je misschien van het bikkelharde tweeluik Miltons Dromen) en de debuterende scenarist Antoine Bauza zijn gelukkig niet in die val getrapt.

Voor hun mooie initiatieverhaal De inkt van toen hebben ze eerder gestreefd naar het vatten van de grafische kracht van oude Japanse waterverfschilderijen op rijstpapier, en dat is beeldig gelukt. Deze zeer sfeervolle strip kabbelt voort als een bergriviertje in de heuvels rond Tokio, toen die stad nog Edo heette. Maëls kleurenpalet is beperkt, maar hij weet de sfeer van de seizoenen perfect te grijpen. Het verhaal over een meester en zijn leerlinge is ontroerend. En eigenlijk zijn de auteurs met drie, want de bijdrage van de Zwitserse kalligraaf en japanoloog Pascal Krieger is in deze strip net zo belangrijk als die van Tchang Tchong-Jen indertijd in De Blauwe Lotus van Hergé.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

De naam van je huisdier zegt veel over jezelf

In het kader van de Olympiade Nederlands werkten onderzoekers van de VUB en KU Leuven samen rond de namen [...]

08/07/2025

Student ingenieur? Dan kan je duizenden euro's winnen met je uitvinding!

Zoals elk jaar organiseert technologiebedrijf Dyson een internationale ontwerp- en ingenieurswedstrijd [...]

04/07/2025

Blijkbaar is het nog niet zo slecht gesteld met de mobiliteit in Brussel

Volgens de Urban Mobility Readiness Index van het internationale adviesbureau Oliver Wyman staat Brussel [...]

27/06/2025