Image
19/11/2009

Mist op de brug in Bihac

De 25-jarige tekenaar Gabriel Germain is een ontdekking. In een duister, bijna kleverig zwart-wit bewerkte hij voor de 'Kaliber'-reeks van Casterman twee korte verhalen van misdaadschrijver Jean-Hughes Oppel.

Germains inktzwarte stijl past geweldig goed bij de deprimerende sfeer van het bronmateriaal. Vooral het eerste verhaal Mist op de brug in Bihac, dat ook de titel van het album werd, is zeer geslaagd. Het gaat over een scherpschutter in de Joegoslavische burgeroorlog die een brug in zijn vizier houdt, wanneer plots een verkillende mist opduikt die zijn slachtoffers omhult. Laat een artiest mist tekenen, en je weet wat hij waard is als tekenaar. Germain kan het. Zijn stijl bengelt ergens tussen Hugo Pratt en Frank Miller in, iets wat je moet durven. De leesbaarheid van de vaak tekstloze pagina's kan hier en daar nog wat beter, maar bij zo'n jonge tekenaar zijn we bereid dat door de vingers te zien. Wat dan weer niet door de beugel kan, is dat er alwéér foeilelijke tikfouten in de titelpagina's zijn geslopen, iets wat bij Casterman de laatste jaren helaas meer regel dan uitzondering is geworden.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Een McDonald’s bestelpaal bij je thuis? Het kan!

Goed nieuws voor fans van de fastfoodketen McDonald’s. Sinds kort kan je namelijk een bestelpaal [...]

14/04/2021

De Russo-broers houden kortfilmwedstrijd

Het productiebedrijf AGBO van de Russo-broers, bekend van onder andere Avengers Endgame en Cherry, organiseert [...]

14/04/2021

Anke Buckinx onder vuur na column: “wie woke is, is een zeurpiet”

Een column van radiopresentatrice Anke Buckinx, waarin ze de woke-generatie met zeurpieten vergelijkt, [...]

14/04/2021