Image
23/11/2009

Paranormal Activity

Welke beginnende filmmaker droomt er niet van de volgende Blair Witch Project te maken? Voor wie niet weet waarover het gaat: The Blair Witch Project is een horrorfilm uit 1999 die met één goedkope videocamera werd gedraaid voor een appel en een ei.

 

De film werd een hype en bracht een fortuin op. Sindsdien werd al meermaals geprobeerd om het succes van dit soort found footage-horror over te doen, van het Spaanse REC over Cloverfield van J.J. Abrams tot Diary of the Dead van zombiemeister George A. Romero. En kijk, uiteindelijk is het toch weer een volslagen onbekende beginneling die erin is geslaagd. Paranormal Activity is het filmdebuut van de in Israël opgegroeide computerwizard Oren Peli. Het is een prent die volkomen gespeend is van alle mogelijke franje. Al wat je te zien krijgt, is het all-American koppeltje Katie en Micah, die een camera in hun slaapkamer installeren omdat Katie ervan overtuigd is dat de klopgeest die haar al sinds haar achtste 's nachts lastigvalt, ook hun nieuwe huis in San Diego is binnengedrongen. Zo simpel is het, maar wow, wat is deze Poltergeist voor de 21ste eeuw razend efficiënt. Telkens als de nacht valt, Katie en Micah slapen en de klok op het scherm de minuten wegtikt, weet je niet waar gekropen van de nagelbijtende spanning. Regisseur Peli beheerst zo vaardig de kunst van de suggestie en speelt zo schrander met de ingebakken angst voor het duister van de nacht, dat we al snel een halve meter uit onze bioscoopstoel opsprongen van iets onnozels als een licht dat aanknipte of een deur die kraakte. En dat was dan nog maar het begin...
 

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Zuid-Koreaanse tiener boekt megawinst via aandelen

De 12-jarige Kwon Joon uit Seoel heeft in minder dan een jaar tijd zo’n 43% winst geboekt via [...]

20/02/2021

Nooit meer examenstress dankzij wasbaar kostuum

Herken je dit: je draagt een kostuum op het mondeling examen en daarna blijf je ermee op café [...]

20/02/2021

Albert Heijn krijgt kritiek op promo-actie 1+5 gratis

Winkelketen Albert Heijn genereert heel wat media-aandacht met hun promo-actie 1+5 gratis. Experten [...]

19/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84