CNN199
Daar draait het om. De taal van de straat, het gevoel van de stad en de bondgenootschap van een paar vrienden door dik en dun. Vrienden die de
fat caps van hun tagspuitbussen vlotjes verwisselden voor kloeke
mic’s en een even stevige stem. Hiphop rechtstreeks uit de Brusselse
souterrain.
Ze brengen dit debuut in eigen beheer uit. Financieel valt het voor rappers Rival, Djam le Rif, Ali Pacha, Ramon en Funkyfatdriss natuurlijk wel wat zwaarder om te dragen, maar zo kunnen ze wel lekker doen wat ze willen zonder het belerende vingertje van de platenmaatschappij. De eerste videoclip - heel sterk trouwens - ‘La Balafre’ werd al van de Waalse tegenhanger van TMF geweerd.
CNN doet het zijne en dat wordt hier gewaardeerd. In een muziekwereldje dat vrolijk zijn eigen kinderen opvreet, voelt het goed opnieuw wat
cavaliers seuls te hebben. Met de dikke beats van ‘Hold-up’ kletsen ze de plaat open en stellen ze de wetten. Het nijdige zielenlitteken van ‘La Balafre’, tikkel melancholie en zwalpende stem waarbij je je zo de vader en zoon uit de clip kan voorstellen, checken die clip. Vaak een Zuid-Franse hiphop feel richting Iam of Fonky Family, eerder zo zelfs dan de te grijze Belgische grootstadshop. Met fijne lyrics van Rival en Djamel Le Rif kan er zelfs dansbaar materiaal vanaf op bijna ‘Jiggy’ maar dan stoerder in ‘Où tu crois qu’on va’ met
la rage steeds op de lippen. De Duitse vriend-aan-huis Tony-L komt meerappen bij de bijna ragga-beat van ‘Connexion’. CNN is nergens bang om buiten de te strikte grenzen van hiphop te stappen en houden zich telkens trots recht in het Frans, Duits, Spaans of Italiaans. In ‘Prisonnier’ wordt er rustig nagedacht over ‘ le monde’ op een verdwaalde koperblazer om er overtuigd ‘CNN199, CNN199,CNN199’ uit te gaan op de bounce-beat en het gevoel van een goeie schijf.
Een sterk debuut dat elke francohopper zich móet aanschaffen. Mooi het midden tussen het betere van grootstadshop en de hoge kwaliteit van Franse invloed. Verfrissende beats, geen blad voor de mond en zelden vervelend. Van lui in de zetel,
cruisen in de wagen tot feesten en de dansvloer veroveren. Dat de crew dit alleen gedaan heeft, is alleen maar een pluspunt.
(LAD)