Image
23/09/2002

Hoe slijten wij onze dagen? De cijfers!

Leuke statistiekjes, we kunnen er maar niet genoeg van krijgen. Zo ging het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) samen met de onderzoeksgroep TOR van de VUB na hoe de Belg z'n tijd doorbrengt. Blijkt dat slaap en rust de absolute nummer één zijn. Meer dan een derde van onze beschikbare tijd wordt daaraan gespendeerd. Of verspild, 't hangt ervan af hoe je 't bekijkt: we slapen en rusten 60 uur en 10 minuten op een week van 168 uur.

Werken of studeren doen we gemiddeld 26 uur en 20 minuten per week, een stuk onder de 38-urenweek dus. Onze vrije tijd neemt 21 uur en 53 minuten in beslag, de huishoudelijke en gezinstaken 17 uur en 32 minuten. Opvallend is dat het aantal uren dat we per week onderweg zijn (11 uur en 31 minuten) hoger ligt dan de tijd die gemiddeld wordt gespendeerd aan sociale activiteiten (goed voor slechts 9 uur en 31 minuten).

De onderzoekers gingen ook na of er verschillen zijn in tijdsbesteding tussen hoog- en laaggeschoolden. Ja dus. Hooggeschoolden gaan meer naar de bib, de bios, ze tennissen meer, internetten en e-mailen meer, joggen vaker en doen meer aan schilderen of tekenen. Activiteiten die meer door laaggeschoolden worden uitgevoerd zijn het oplossen van kruiswoordraadsels, de hond uitlaten, radio luisteren, tv of video kijken, gras maaien en koken.

In een ander onderzoek werd nagegaan naar welke muziek de modale Belg luistert. 93,3% van alle Belgen beweert van muziek te genieten. Pop en rock hebben een absolute meerderheid met 64,8%. Daarna komt variété (alles wat easy listening is: van Eddy Wally tot Helmut Lotti) met 37,9%. Klassiek is nog steeds goed voor 24,6%, terwijl folk het ook niet slecht doet met 22,8%. Wereldmuziek is goed voor 22,3%, en 18,1% van de Belgen luistert naar dance en house. 13,6% is wel te porren voor een nootje jazz en blues, terwijl techno 12,6% van het publiek weet te bekoren. 9,8% vindt rap wel te pruimen, 8,9% krijgt een krop in de keel bij opera en 7,8% vindt z'n headbangende gading bij hardrock en heavy metal. Maar wie die twee onnozelaars zijn die afgelopen jaar Het beste van Danny Fabri hebben gekocht, daar zijn de onderzoekers nog steeds niet uit...

Info: http://statbel.fgov.be  


Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84