Agora
Je hebt regisseurs die er een hele carrière over doen om zich te specialiseren in één genre, en je hebt regisseurs voor wie elke nieuwe film zo verschillend mogelijk van de vorige moet zijn. De Spanjaard Alejandro Amenábar behoort tot de laatste categorie.
Na de angstaanjagende bovennatuurlijke thriller The Others en het pakkende menselijk drama Mar Adentro, heeft Amenábar zich nu vastgebeten in een groots opgezette sandalenfilm. Agora speelt zich af in het Alexandrië van de vierde eeuw en draait rond de verlichte filosofe en astronome Hypatia (gedreven rol voor Rachel Weisz), een baken van rationaliteit in een stad die kreunt onder de onverdraagzaamheid en het geweld tussen Joden, christenen en de steeds meer hun invloed verliezende Romeinen. Meer nog dan een historisch epos is Amenábars film een ode aan de wetenschap, gesitueerd op het geschiedkundige keerpunt waarop de tweede bibliotheek van Alexandrië werd verwoest en godsdienstwaanzin de oudheid deed kantelen in de duistere middeleeuwen, waarna de ratio anderhalf millennium ondergesneeuwd zou blijven. Door de digitale ingrepen tot een minimum te beperken - Amenábars Alexandrië werd grotendeels nagebouwd in een fort op Malta - komt het tumult van de vierde eeuw waarachtig tot leven. En hoewel de film is gebaseerd op zoveel mogelijk historische bronnen, is het schrikwekkend makkelijk om parallellen te trekken naar gelijkaardige gebeurtenissen in de maatschappij anno 2010. Agora toont aan dat de wereld veel minder is veranderd dan we (zouden willen) denken.
(HDP)
bekijk de trailer