Le jour où Dieu est parti en voyage
De zesenvijftigjarige Brusselaar Philippe Van Leeuw heeft er een carrière opzitten als cinematograaf van films als La vie de Jésus van Bruno Dumont en Le dernier des fous van Laurent Achard. Nu pas voelt hij zich rijp om zelf de regie van een eigen film in handen te nemen, en hij koos meteen voor een aartsmoeilijk thema: de Rwandese genocide van 1994.
Van Leeuw bekijkt die tragedie door de ogen van één Tutsivrouw: het kindermeisje Jacqueline, die als een van de weinigen ontsnapt aan de genadeloze moordeskaders, de lijken van haar kinderen aantreft en als opgejaagd wild de brousse in vlucht. Hoewel Van Leeuw vermijdt de gruwel van de genocide expliciet te tonen, is Le jour où Dieu est parti en voyage bij momenten schier ondraaglijk om naar te kijken. Hoe Jacqueline - een bijna geheel woordeloze rol van de 24-jarige Rwandese zangeres Ruth 'Shanel' Nirere - verandert van een keurig meisje tot een prooi in de wildernis, is ontluisterend hard. Voor je plezier moet je dan ook niet naar deze film gaan kijken, maar het is wel een indringende evocatie van de ergste gruwel die het zwarte hart van Afrika in de recente geschiedenis heeft gekend.
(HDP)
bekijk de trailer