Woestijnvis legt Vlaamse pers in de luren
Waarschijnlijk heb je de afgelopen kiescampagne wel enkele gekke onderzoeksresultaten gelezen in de krant of op het net. Zo zouden Open VLD’ers het vaakst seks hebben, doet de gemiddelde Vlaming er 27 seconden over om te stemmen en drinken bijzitters van stembureaus in totaal zo’n 17.000 liter koffie. Als je deze berichten absurd vond, zal je nu wel begrijpen waarom.
Het onderzoeksbureau Data Driven dat deze resultaten verspreidde, blijkt nu een creatie te zijn van het productiehuis Woestijnvis. De kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen ontdekten dit. Programmacoördinator van Woestijnvis Olivier Goris gaf toe dat Data Driven niet echt bestaat. “De verstuurde persberichten kaderen in een nieuw programma dat we uittesten.” Hij ging echter niet verder in op de inhoud van het programma. Ook kon hij niet vertellen of er toch een kern van waarheid schuilt in de resultaten. “Als het programma op de buis komt, zal alles duidelijk worden”, voegde hij er nog aan toe. Woestijnvis wil niet prijsgeven wie het creatieve brein is achter het fictieve onderzoeksbureau. De stem van de zogezegde baas van Data Driven zou sterk lijken op die van Neveneffecten-lid Jonas Geirnaert, maar ook dat kon Goris niet bevestigen.
(EV)