Image
17/06/2010

Student moet stoppen met mobiele treinplanner

Tegenwoordig kan je altijd en overal op het internet, toch als je een gsm hebt die daarvoor uitgerust is. Het is dan ook handig als alle belangrijke websites ook een mobiele versie hebben. De site van de NMBS had tot voor kort geen mobiele broertje, ook al komt dit zeker van pas als je nog snel iets wilt opzoeken over je reisweg. Dat dacht een slimme informaticastudent ook en hij creëerde iRail.be. Maar nu moet hij ermee stoppen van de Belgische vervoersmaatschappij.


Informaticastudent Yeri Tiete (22) uit Grimbergen kreeg dinsdag een aangetekende brief van de NMBS waarin onder andere stond dat hij de auteursrechten van de vervoersmaatschappij geschonden heeft. Nochtans was zijn creatie iRail.be heel handig voor reizigers. Als je bijvoorbeeld met een iPhone naar de gewone NMBS-site surft is die zo goed als onleesbaar. Al in 2008 liet Yeri aan de NMBS weten dat hij een website had opgericht en vroeg hij om toestemming om de website te lanceren. Hij kreeg echter nooit antwoord. De student is niet verbaasd dat er nu wel reactie komt op zijn website, enkele maanden geleden heeft de NMBS namelijk een eigen applicatie gelanceerd. Yeri hoopte dat beide websites mochten blijven bestaan, zeker omdat hij er nooit geld mee verdiende. Maar dat mag dus niet van de NMBS. Onder anderen ontslagnemend minister van Economie Vincent Van Quickenborne en N-VA parlemenslid Peter Dedecker twitterden al dat ze het geen goede beslissing vinden van de vervoersmaatschappij, maar bij de NMBS willen ze toch niet van standpunt veranderen.

(EV)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Zuid-Koreaanse tiener boekt megawinst via aandelen

De 12-jarige Kwon Joon uit Seoel heeft in minder dan een jaar tijd zo’n 43% winst geboekt via [...]

20/02/2021

Nooit meer examenstress dankzij wasbaar kostuum

Herken je dit: je draagt een kostuum op het mondeling examen en daarna blijf je ermee op café [...]

20/02/2021

Albert Heijn krijgt kritiek op promo-actie 1+5 gratis

Winkelketen Albert Heijn genereert heel wat media-aandacht met hun promo-actie 1+5 gratis. Experten [...]

19/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84