Afkijken nog altijd populairst bij spiekers
Uit een enquête blijkt dat afkijken nog altijd de meest voorkomende spiekmethode is tijdens testen en examens. Ook fluisteren is populair, omdat dat geen sporen nalaat. Toch staat het ouderwetse spiekbriefje op plaats drie, je boek op je schoot volgt op vier en geheugensteuntjes schrijven op zaken als je gom, lat of potlood sluit de top vijf.
Waarom ze spieken? Vooral door prestatiedruk en faalangst, het gebrek aan evaluatie, zoeken naar bevestiging en uit desinteresse. Spiekvakken bij uitstek? Frans en wiskunde natuurlijk. In het middelbaar durft negen op de tien studenten zelfs valsspelen en net dat verontrust Daan Jossels en Stephanie De Glas, de studenten Bachelor in het Onderwijs die het spiekgedrag in kaart brachten. “Net doordat er nog té traditionele vormen van evalueren worden toegepast, gaan leerlingen spieken. Het is aan de school en haar werknemers om die evaluatievormen om te buigen naar individugericht evalueren”, vertelt Daan. De twee studenten zijn ervan overtuigd dat de scholen duidelijke afspraken moeten maken rond de aanpak van fraude bij examens. Zo weten studenten waar ze aan toe zijn als ze betrapt worden.
(SVR)