17/11/2010
22 mei
Drie jaar na de visuele uppercut Ex Drummer, naar het boek van Herman Brusselmans, draait Koen Mortier een tweede film, die dit keer helemaal van hemzelf is. Hij neemt een tragische gebeurtenis als uitgangspunt - een jongeman die zichzelf opblaast in een winkelcentrum - en deconstrueert vervolgens dat moment door er tientallen keren op terug te komen vanuit diverse invalshoeken, verschillende personages en originele standpunten.
Mortier dringt door in het hoofd van de mensen die het meemaken, bevriest de tijd en laat hen radeloos brullen in het oor van de dader, tevergeefs. Die aanpak is tegelijk ingenieus en artificieel. Je kan je wel enigszins inleven in het hamerende schuldgevoel van de veiligheidsagent die de dader niet opmerkt en zelf de explosie overleeft (een onheilspellende, broeierige vertolking van Sam Louwyck), maar de complexe structuur en visuele spielereien van Mortier zijn te maniëristisch om echte emoties los te weken. Verder werkt al dat plat West-Vlaams in het centrum van Brussel (naast Louwyck mogen ook Gunter Lamoot en een schare minder bekende West-Vlaamse acteurs ongebreideld loos gaan in hun streektaal) ongepast op de lachspieren en doet het nogal raar aan dat de personages via een Brussels metrostation doodleuk de ondergrondse van Rotterdam binnenstappen. Toch een interessante film, die voor alle duidelijkheid niet over moslimterrorisme gaat: de kerel met de zelfmoordbom wordt gespeeld door de onvolprezen Gentenaar Titus De Voogt.
(HDP)