Image
28/10/2010

Tine Embrechts en Karlijn Sileghem zijn 'ANNELIEZEN'

Vijf jaar na Het Peulengaleis - inmiddels onsterfelijk op YouTube - komt de notoire onzinalchemist Hugo Matthysen op de proppen met Anneliezen, een fictieve vrijdagavondtalkshow op Canvas met twee flamboyante gastvrouwen, die allebei Annelies blijken te heten. Al herkennen we onder die weelderige kapsels ook wel actrices en Peulengaleis-veteranes Tine Embrechts en Karlijn Sileghem, die ons in het mate van het mogelijke verduidelijken wat we ons bij Anneliezen moeten en mogen voorstellen. Take it away, ladies!

 

 

"We hebben alle wilde dellen die we kennen in een blender gestoken, en dit is het resultaat."
 
 
GUIDO: Zijn de Anneliezen marionetten van Hugo Matthysen?
Tine:(twijfelt) Mmmh... 't Is een hele mooie wisselwerking.
Karlijn:Daar is veel over gepraat. Het is begonnen met een samenwerking die wij hadden voor Saint-Amour, waar wij kleine dingetjes tussenin deden.
Tine:Natuurlijk is het Hugo die alles schrijft, maar dat is voor ons juist een groot geschenk. Met ons clubje - Karlijn, Hugo, regisseur Stijn Coninx en ikzelf - zijn we al in een heel vroeg stadium rond de tafel gaan zitten en iedereen heeft mee inspraak gehad in hoe het zou evolueren. Anneliezen is echt wel iets van ons vieren.
Karlijn:De basis komt meestal vanuit Hugo, waarop wij dan kunnen voortbouwen, maar het is ook gebeurd dat wij dingen aanbrachten waarvan Hugo kon vertrekken bij het schrijven. Uiteraard zal je in Anneliezen heel erg zijn taal en zijn soort humor herkennen, maar daar houden wij ook van.
Tine:'t Blijft zijn wereld hé.
 
Hormonenbommen en Clément Peerens
 
GUIDO: Brengen jullie een parodie op de leefwereld van de gemiddelde Flair-lezeres?
Tine:Nee, dat denk ik niet.
GUIDO: Een uitvergroting ervan?
Tine:Ja, we gaan misschien een stapje verder. Typisch vrouwelijke kwaaltjes, bezorgdheden over kapsels en zo, dat wordt wel een beetje uitvergroot.
Karlijn:Een heel klein beetje. (lacht)
Tine:Het gaat net iets verder dan wat je leest in de Flair.
Karlijn:Ik weet niet of je je nog Hormonia herinnert?
GUIDO: Zekerlijk: de girlsband die jullie met Nele Bauwens hadden. Drie blonde hormonenbommen, op tekst van - alweer - Hugo Matthysen.
Karlijn:Juist. Daar zat dat spelen met vrouwelijke clichés ook al in. Clément Peerens is dan weer net het omgekeerde, maar de humor is gelijklopend. Nu willen we ons concentreren op twee personages, Annelies en Annelies, die we gebruiken om de draak te steken met het soort belachelijke clichés waar veel vrouwen belang aan hechten. Pas op, die clichés zijn ook maatschappelijk bepaald, het is niet alleen de schuld van de vrouwen.
GUIDO: Interessant dat je Clément Peerens aanhaalt. Kwatongen beweren wel eens dat Hugo Matthysen dat personage gebruikt om allerlei vrouwonvriendelijks uit te kramen dat hij eigenlijk ook wel meent, maar als Hugo niet durft te zeggen.
Tine:(lacht)
Karlijn:Misschien lacht hij wel juist met vrouwonvriendelijke mannen?
GUIDO: Dat hopen jullie.
Tine:Nee, dat weten we wel zeker. Hugo geniet er juist van om daar heel ver in te gaan. Als hij ergens in Hoboken of zo gaat spelen, dan denkt het publiek vaak dat hij echt Clément Peerens is. Die hebben niet door dat het een mop is. Wel, dat vindt Hugo natuurlijk fantastisch. Maar dat Hugo de uitspraken van Clément Peerens ook meent? Dat denk ik niet.
Karlijn:Nee, zeker niet.
Tine:Maar het is heerlijk om dat soort dingen te mogen zeggen, wetende dat je het niet meent. Tegen een heel publiek: "Alle vrouwen zijn boerinnen", weet ik veel. Gewoon de zot houden met het publiek.
Karlijn:Hugo trekt gewoon dat jasje aan en amuseert zich daarmee. Daarmee legt hij het onzinnige en hilarische karakter van dat soort uitspraken bloot.
GUIDO: Waarom zijn precies jullie twee de Anneliezen geworden?
Karlijn:Tine zat al in Het Peulengaleis, en ik ben daar later bijgekomen. We zaten samen ook al in Hugo's eindejaarsspecials Nefast voor de Feestvreugde. Dat waren uitprobeersels. We kenden elkaar niet echt goed, maar het bleek wel te klikken. We waren eigenlijk fan van elkaar zonder dat we het van elkaar wisten, en qua humor bleken we op dezelfde golflengte te zitten. Zo hebben we elkaar aangestoken om nóg onnozeler te doen. (lacht)
Tine:Er is absoluut een zekere chemie tussen ons. Als wij aan het spelen zijn, zitten we met twee in een flow, en dat is een heel fijn gevoel. Als je iets doet, en iemand anders weet daar meteen haarfijn op in te spelen, dan lijkt het bijna of je met twee aan het vliegen bent. Dan zitten we als het ware op onze eigen planeet.
Karlijn:Dat is niet evident hoor. Er zijn weinig mensen met wie je op zo'n niveau kunt samenwerken.
Tine:Zeker niet als je aan de slag moet met een scenario van Hugo Matthysen, die toch altijd een eigen wereld creëert.
 
Exuberant op bestelling
 
GUIDO: Voor alle duidelijkheid: 'echte' praatgasten hoeven we in jullie talkshow niet te verwachten?
Karlijn:Nee, het zijn allemaal acteurs. Het is een praatprogramma met fictieve gasten die hun verhaal komen vertellen. Typetjes.
GUIDO: Typetjes die we nog kennen uit Het Peulengaleis, bijvoorbeeld?
Tine:(mysterieus) Er komt er misschien één een keertje langs. Eén personage uit Het Peulengaleis, maar voor de rest zijn het allemaal nieuwe typetjes.
GUIDO: En wordt dat typetje gespeeld door een zekere Bart Peeters?
Tine:(lacht) Laten we dat nog even in het midden houden.
Karlijn:Terwijl we onze gasten ontvangen, kunnen wij, de Anneliezen, het niet laten om ook ons eigen verhaal naar boven te laten komen. Dan beginnen we tegen elkaar te leuteren over problemen met onze mannen of weet ik veel.
GUIDO: Empathie, dat kent een Annelies niet?
Karlijn:Jawel, maar we slagen er niet altijd in onze eigen emotionele kant te beheersen. Die neemt het soms over.
GUIDO: De regisseur van Anneliezen is Stijn Coninx, die ook al Het Peulengaleis regisseerde. Is dat eigenlijk geen heel serieuze mens? Een baron die de laatste jaren ernstige films heeft gemaakt over paters en nonnen en gekwelde boerenfamilies?
Karlijn:Stijn is juist een heel geestige en fijne mens. Je bent zeker al vergeten dat hij de Urbanus-films heeft geregisseerd?
Tine:Het is niet omdat iemand serieus overkomt dat het niet zou kloppen dat hij humor regisseert. Stijn is perfect voor dit soort dingen. Bij humor is timing heel belangrijk, en hij kan dat er altijd mooi uithalen. Een regisseur van een humorprogramma hoeft daarom geen grappenmaker te zijn. Integendeel.
Karlijn:Als regisseur moet je goed weten waarin de herkenbaarheid schuilt, waar de mensen in zullen meegaan, welke van de personages de aandacht pakt terwijl een mop wordt verteld. Stijn stuurt dat allemaal feilloos. Hij snapt de structuur en weet ook inhoudelijk wat het basisverhaal is, wat we eigenlijk willen vertellen. En los daarvan: Stijn lacht zelf ook graag hoor.
GUIDO: Houden jullie reële wilde dellen voor ogen als je de Anneliezen speelt?
GUIDO: Op een blender staat een aan/uit-knop. Kan je als actrice zo'n personage ook in- of uitschakelen? Exuberant doen op bestelling?
Tine:Soms wel, soms niet, maar als het lukt, dan is dat onvoorstelbaar fijn. Het is soms moeilijk hoor. We hebben zes weken gedraaid, en dat waren ongelooflijk intensieve weken. Je weet dat het resultaat grappig moet zijn, maar dat is moeilijk te benoemen. Wanneer werkt een grap, en wanneer niet?
GUIDO: Kun je dat dan 's avonds van je afzetten?
Karlijn:(kijkt naar Tine) Soms niet hé? Wij reden altijd samen van en naar de set, en het gebeurde dat we gewoon voortdeden tijdens de rit naar huis.
Tine:Ja, toen waren we al onze teksten van de dag nadien aan het oefenen.
Karlijn:En maar doorratelen, aan het stuur. (lacht) Maar anderzijds, ik speelde tegelijk ook in een voorstelling van het Muziek LOD, die van een heel andere stijl en gevoeligheid was, en dat ging wel. Het is nu ook weer niet zo dat de Anneliezen zes weken lang ons hele leven hebben bepaald.
 
(HDP)

foto: vrt


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Deze hogeschool biedt als eerste in België "omgekeerde pedagogiek" aan

De Fabula Event Communication Campus, voorheen gekend als de Charles Péguy hogeschool, is de eerste hogeschool [...]

20/10/2024

Duaal leren blijft stijgen

Het aantal leerlingen dat voor duaal leren kiest, blijft stijgen. Dat blijkt uit cijfers van opleidingsnetwerk [...]

19/10/2024

5x Street Art in Geel

1) Mr. June De Nederlandse Mr. June nam de zijgevel van Standaard Boekhandel in de Nieuwstraat [...]

14/10/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84