Image
16/01/2011

“Autorijden is gevaarlijk, ook zonder ongevallen”

Dr. Jos staat te glimmen van trots naast de al even blinkende nieuwe auto in zijn garage, een crèmekleurige Bentley Continental. "En kijk, ik heb 'm laten pimpen," meldt de arts. Hij trekt het achterportier open en toont de geluidsdichte wand van plexiglas die de passagiersruimte afscheidt van de voorste stoelen. "Nu kan de kleine Jean-Marie achteraan zoveel lawaai maken als hij wil, zonder dat ik er last van heb!" De dokter slaat het portier hard dicht en schuddebuikt van het lachen.

 

DR. JOS: "Jongeren zijn gevoeliger voor vermoeidheid achter het stuur dan ouderen."

 
 
Even later zitten we in de gloednieuwe wagen. De motor is nauwelijks hoorbaar en door de perfecte vering lijkt het alsof we over een biljartlaken rijden. De dokter draait de E40 op, nestelt zich op het middenvak en schakelt de cruise control in op 90 kilometer per uur.
 
Dr. Jos:En? Nogal een karretje hé?
GUIDO: Inderdaad. Maarre... blijft u altijd tegen negentig op het tweede rijvak plakken?
Dr. Jos:(haalt zijn schouders op) Ja, waarom? Enfin, nee, want eigenlijk gebruik ik mijn auto niet vaak. Een auto, dat is goed om 's zondags eens een toertje mee te gaan doen. In de week is autorijden veel te stresserend. Niets voor mij. En bovendien is het ongezond.
GUIDO: Verklaar u nader.
Dr. Jos:Kijk, multitasken is een mythe. En autorijden ís multitasken, behalve als je op het middenvak blijft plakken. Niet te geloven waar je allemaal tegelijk op moet letten als je achter het stuur zit. Waanzinnig druk verkeer, een miljard verkeersborden, dat zagewijf van de gps dat zich overal mee wil moeien, je gsm die rinkelt, een vrouwmens naast je met commentaar op je rijstijl, joelende kinderen in de auto, een stereo die veel te luid staat... Om zot te worden! Letterlijk! En met letterlijk bedoel ik echt letterlijk. De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - alias de DSM, zowat de bijbel voor psychiaters - heeft onlangs 'road rage', zeg maar verkeersagressie, erkend als een officiële psychiatrische stoornis. Vandaar dat je mij op het spitsuur nooit ofte nimmer in het verkeer zal aantreffen. (kijkt naar rechts) Moet je die onnozelaar zien! Mij een beetje rechts voorbijsteken, en nog met zijn lichten knipperen ook. Loser!
GUIDO: Geen wonder dat hij u rechts inhaalt, met dit slakkengangetje.
Dr. Jos:Rechts, links, whatever, ik rijd in het midden. Maar weet je dat de Engelsen slimmer zijn dan wij? Er gebeuren minder ongelukken in landen waar aan de linkerkant van de weg wordt gereden. Dat heeft ermee te maken dat de meeste mensen niet alleen rechtshandig, maar ook rechtsogig zijn. Ze zien het best uit hun rechteroog, dus ze zien de tegenliggers beter afkomen. Bovendien blijft bij links verkeer je rechterhand aan het stuur terwijl je schakelt. (gebaart naast zich) Wat ik allemaal niet moet doen, want ik heb uiteraard een automatiek gekocht.
GUIDO: U zei daarnet dat autorijden ongezond is. Los van de ongevallen, bedoelt u?
Dr. Jos:Ongevallen zorgen ervoor dat de automobiel het dodelijkste tuig is dat de mensheid in vredestijd bezigt. Maar dat weet iedereen inmiddels wel. Wat ze niet weten, is dat autorijden ook gewoon slecht is voor je gezondheid, ook al bots je nergens tegen. Neem nu de luchtkwaliteit. De lucht die wij op dit moment in mijn Bentley inademen, zit vol met fijn stof, uitlaatgassen, benzeen, ftalaten en andere vuiligheid. Nu zullen wij dat vandaag wel overleven, maar als je regelmatig lange tijd in je auto vertoeft, wordt dat op termijn een probleem. Zeker als je rookt. Een collega vertelde me over een kerel die in het ziekenhuis was beland met een CO-vergiftiging nadat hij al rokend van Luxemburg naar huis was gereden. Drie, vier uur in een rokerige auto, en hij had zichzelf letterlijk vergiftigd. Bovendien is in de wagen zitten niet goed voor je rug. Toon mij een taxichauffeur zonder rugpijn, en ik trakteer je op een trappist.
GUIDO: Trappist, daar zegt u zoiets. Alcohol en rijden, dat gaat uiteraard niet samen?
Dr. Jos:Zeker niet, maar in veel gevallen is alcohol niet het enige probleem, en zelfs niet het grootste probleem. Stel dat ik hier de afrit neem, we stoppen aan de eerste taverne en we drinken twee trappisten tijdens de rest van het interview. Daarna rijden we tegen negentig per uur op het middenvak terug naar huis. Vind je dat ik dan een onverantwoord risico zou nemen? Volgens de wetgeving wel. (wijst naar een dame in een Renault die hem links inhaalt) Maar wie zegt dat die madam daar niet elke avond twee benzo's neemt voor ze in bed kruipt, zoals honderdduizenden Belgen dagelijks doen? Die is misschien onder de invloed van slaappillen en ze vlamt hier voorbij tegen honderddertig. Geen haan die ernaar kraait. Vermoeidheid achter het stuur is een probleem van ongekende omvang. En het ergste is dat jongeren er gevoeliger voor zijn dan ouderen. Als die 's nachts na een fuif naar huis rijden, doodmoe, met nog wat alcohol erbovenop, dan krijg je inderdaad een zeer gevaarlijke situatie.
GUIDO: En drugs achter het stuur? Momenteel loopt de 'Gene Zever'-campagne, over de nieuwe speekseltests.
Dr. Jos:Die tests gaan vooral op zoek naar illegale drugs. Goed, ik vind ook niet dat je moet rijden als je gesmoord of gesnoven hebt. Maar slaappillen of andere medicatie kunnen even gevaarlijk zijn. Ik wil niets promoten of suggereren, maar er bestaan wel degelijk studies die aantonen dat chauffeurs met een kleine dosis cannabis in hun bloed geneigd zijn om trager te rijden en zo minder ongevallen veroorzaken. Ze rijden relaxter. Groovier. (lacht) Maar ook daar zit je met een probleem: wat is een kleine dosis? En wat als je op voorhand al vermoeid was? (onderbreekt zijn redenering wanneer hij de grote M van een McDonald's-restaurant ziet opdoemen achter de bomen) Ha, een McDonald's. Dat doet me eraan denken: wist je dat je van autorijden dik wordt?
GUIDO: Door bij McDonald's te stoppen?
Dr. Jos:Nee, niet door bij McDonald's te gaan eten, maar door er met de auto naartoe te rijden. Neem je fietsje om naar McDonald's te rijden, en er is geen enkel probleem. Van autorijden word je vadsig, zeker als je ook nog de drive-in gaat gebruiken. Kijk maar naar al die vetzakken achter het stuur in Amerika.
GUIDO: Moeten we het nog over de tragische gevolgen van botsingen hebben?
Dr. Jos:Eigenlijk niet, want dat is een heel ander verhaal. Maar ik wil wel nog iets kwijt over de preventieve maatregelen. Wij zitten hier nu braaf met onze autogordel rond onze bierbuik. Allemaal goed en wel, wij zijn mannen. Maar vrouwen met dikke borsten, heb je er al eens bij stilgestaan dat zo'n gordel voor hen zeer oncomfortabel is? De gordel kan bij bruusk remmen schade aan het borstweefsel toebrengen, en zeer ernstige tetverwondingen bij aanrijdingen. Is dat een pleidooi om de gordel af te schaffen? Nee, ik zeg gewoon dat als je nergens tegen rijdt, het beter is voor vrouwen om geen gordel tussen hun borsten te spannen. Al was het maar om geen hangtetten te krijgen! (lacht)
GUIDO: En de airbag?
Dr. Jos:Hetzelfde verhaal. Zolang je 'm niet nodig hebt, is dat zelfs een potentieel gevaarlijk ding. Ik zou 'm niet graag nu, op dit moment, in mijn gezicht krijgen. Maar als we straks frontaal tegen een verlichtingspaal vlammen, dan zullen we blij zijn dat we die airbags hebben, ook al zit er dan misschien een half brilglas in mijn oog. Ach, autorijden is gewoon gevaarlijk, punt andere lijn. (knipt zijn richtingaanwijzer aan) We rijden terug, Van Caesbroeck. Ik krijg dorst van al dat fijn stof.
GUIDO: Bedankt voor de lift.
 
(RVC)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Voor minder dan 500 euro vind je geen kot meer in Gent

Om de twee jaar houdt de stad Gent een enquête over studentenhuisvesting. Daaruit blijkt dat je voor [...]

27/02/2025

Sterren en planeten van dichtbij in Antwerpen

Heb je een stille voorliefde voor sterrenkunde, maar heeft je studie er niks mee te maken? Vanaf 19 september [...]

23/02/2025

TEDXUHasselt: Shifting Perspectives

Over eender welk onderwerp valt er inmiddels wel een TED Talk te vinden. Wil je meer zelfvertrouwen? [...]

21/02/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84