25/05/2011
The Beaver
Lees de korte inhoud, en je vraagt je af hoe Jodie Foster er in 's hemelsnaam in geslaagd is het idee voor haar nieuwe film aan een studio te slijten. The Beaver is het verhaal van een depressieve man die zichzelf therapie geeft door met zijn omgeving te communiceren met behulp van een handpop in de vorm van een bever.
Een bever met een vettig Cockney-accent, om precies te zijn. En die depressieve vent? Da's Mel Gibson, in het echte leven ook al zo labiel als de pest. Kortom, The Beaver had op het eerste gehoor een draak van een film kunnen worden, maar dan vergeet je dat Jodie Foster een filmmaakster met talent is. Hoewel op geen enkel moment echt memorabel, blijkt The Beaver een gevoelig portret van een gezin dat aan gruzelementen valt door de geestelijke gezondheidsproblemen van de vader. Foster speelt zelf de moeder, een sterke vrouw die blijft hopen en geloven dat haar man zichzelf zal terugvinden, en ze doet dat met de voor haar gebruikelijke intensiteit. En kijk, ook Mel Gibson staat zowaar te acteren dat de pannen van het dak vliegen, met of zonder pluchen beest aan zijn hand. Sterk acteerwerk is trouwens de rode draad in deze film, want ook Anton Yelchin (Chekov in JJ Abrams Star Trek) en de overgetalenteerde Jennifer Lawrence (was vorig jaar al fantastisch in Winter's Bone) spelen succesvol met het nu al beruchte knaagdier uit de titel.
(HDP)