Image
14/09/2011

Howl

Hoe verfilm je het epische gedicht Howl, de eerste paukenslag in de literaire revolutie van de Beat Generation in de jaren vijftig? Filmmakers Rob Epstein en Jeffrey Friedman - grote namen in de wereld van de documentaire film - kozen voor een drieledige aanpak.

 

 

Ze castten James Franco in de rol van dichter Allen Ginsberg, lieten hem het integrale gedicht voorlezen en vulden dat aan met surrealistische animatiebeelden, gebaseerd op originele illustraties van Ginsberg-kompaan Eric Drooker. Tegelijk lieten ze Franco op Ginsbergiaanse wijze improviseren in een fictief interview over Howl.
En tegelijk filmden ze een re-enactment van een geruchtmakend proces dat in 1957 werd gevoerd, waarin een rechter moest oordelen of Howl onder de noemer literatuur viel, dan wel pure obsceniteit was en bijgevolg moest worden verboden. Die mix van ingrediënten leidt tot een interessante arthousefilm die op uitdagende wijs stuitert tussen pseudodocumentaire, biografie, gerechtsdrama en groovy hipstertrip. Je moet 'm gaan bekijken om te snappen wat we bedoelen, maar Howl is allesbehalve een doorsnee film. Tja, dat was Ginsbergs gedicht al evenmin. Een viertal versregeltjes om in de stemming te komen? 'I saw the best minds of my generation destroyed by/ madness, starving hysterical naked,/ dragging themselves through the negro streets at dawn/ looking for an angry fix'.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jongeren geven hun mening over productdesign

Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Braun werden internationale jongeren tussen 18 en 24 [...]

24/11/2021

VUB-student onthult genderongelijkheid in Vlaamse filmsector

In de nasleep van schandalen in de filmwereld en de globale roep naar meer gendergelijkheid kwam ook [...]

19/11/2021

Student maakt single over mentale gezondheid jongeren

De Brugse singer-songwriter George Dylan studeert psychologie aan de UGent. In zijn nieuwe single 'Sick [...]

17/11/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84