De Gentse stonerpsychedelica van WALLACE VANBORN
Stoner met een heel enthousiaste, sympathieke kant en onvoorwaardelijke overgave. Wallace Vanborn schuimde deze zomer podia doorheen heel Europa af, van Sziget tot Georgië. Ian Clement rust even uit in de zetel van ons magazine.
"David Bottrill producet onze volgende plaat."
Ian: Het was voor mij een drukke zomer, omdat ik ook bezig ben met de opnames van een soloplaat. Het zal nog lang duren vooraleer die uitkomt, maar voor mezelf is het een beetje een tegenbeweging voor alles wat ik doe met Wallace Vanborn. Zo kan ik ook eens mijn zachte, melodieuze kant tonen. Een singer-songwritermix, maar de stoner en de psychedelica zit er zeker ook nog in. Vorige zomer hebben we meer uitgekozen waar we speelden en zeker ook waar niet, dat geeft me die tijd.
GUIDO: Een show in Georgië bijvoorbeeld?
Ian: Dat is niet meegevallen. (lacht) Het was wel een groot festival, maar van organisatie was weinig sprake. De backline was niet in orde. Als kleine band kan je niet overal zomaar je eigen instrumenten meenemen op het vliegtuig, en dan speel je op versterkers die daar aanwezig zijn. Terwijl in Budapest, op het Sziget festival, wel alles piekfijn in orde was. Daar hadden we doorgestuurd waar we normaal op spelen en dat stond daar ook: fijn!
GUIDO: Hoe gaan jullie de baan op?
Ian:De dromen van de nightliner zijn er altijd (een perfect uitgeruste slaapbus - LAD), maar wij huren voorlopig gewoon een busje. Meestal is dat een goed groot gezelschap, acht man doorgaans. In Duitsland hebben we ook de kracht van het Duitse publiek gemerkt. Zij zijn er precies altijd klaar voor en hebben er altijd zin in. Toen we op tour waren met Blood Red Shoes viel dat echt heel hard op.
GUIDO: Hou je van dat leven op de baan?
Ian: Daarvoor doen we het. Het is misschien een beetje vluchten, maar het is zalig om ergens wakker te worden, ook al ben je doodmoe, en te weten dat dat ene uurtje of halfuurtje op het podium het enige van belang is. Alles draait enkel en alleen daarrond, fantastisch vind ik dat. Het is eenvoudig en wij houden daarvan.
GUIDO: Wanneer komen er nieuwe songs aan?
Ian: We zijn onlangs in de Motormusic-studio's gekropen om preproductie te doen, net na een Duitse tour. We waren toen kapot, maar ook wel perfect ingespeeld. Toen hebben we zeven nieuwe songs opgenomen op één dag. Tot drie uur ’s nachts nog de vocals opgenomen en daarna zijn we allemaal gecrasht. Wel heel tof. We hebben ondertussen ook een afspraak wie onze plaat gaat producen en daar ben ik toch wel trots op.
GUIDO: Wie?
Ian: David Bottrill, een Canadees die drie Grammy’s heeft gewonnen en onder andere met Tool, Muse en Placebo werkte. De nieuwe van dEUS heeft hij ook gedaan. Voor Tool heeft hij Lateralus en Aenema gedaan, de twee knallers. (brede grijns) Ja, ik ben echt wel blij. Eigenlijk hebben we heel simpel een lijstje gemaakt van zotte producers, een top-tien. Bij onze vierde plaats hadden we prijs. Alain Johannes stond er ook bij (QOTSA onder meer - LAD), Josh Homme ook. David reageerde meteen. We hadden aan iedereen onze preproducties doorgestuurd en hij had er meteen zin in. Toen gaf hij ons zijn bodemprijs, waarvan wij nog steeds achterover vielen. We hebben een tegenvoorstel gedaan dat nog lager lag en daar is hij op ingegaan. Fantastisch! Hij komt ook gewoon af naar België. Bij dEUS doet hij dat in hun studio in Antwerpen; wij trekken waarschijnlijk met hem naar Motormusic. We hebben dertien of veertien nummers die mee de studio in kunnen. Een goeie song begint meestal bij één goeie riff en eindigt ergens totaal anders.
GUIDO: Heb je al een sound in je hoofd?
Ian: Ik ben gigantische fan van de klanken op Origin of symmetry, de plaat die David producete voor Muse. Die zijn zowel heavy als origineel, klanken met textuur en het knalt ook hard. Daar zijn we naar op zoek. Een eigen geluid dat toch bruusk kan klinken.
GUIDO: Hoe ver ga je weg van jullie eerste plaat?
Ian: We gaan niet breken met wat Wallace Vanborn was en is, want de kiem van waar we naartoe willen was zeker aanwezig in de debuutplaat. Het moet blijven evolueren.
GUIDO: Werken jullie ook?
Ian: Onze drummer werkt in de Fnac en de bassist werkt in Keymusic. Van mij is dit momenteel het enige wat ik doe, ook omdat ik bezig ben met die soloplaat. Ik heb dit jaar ook het debuut van Intergalactic Lovers gemixt.
GUIDO: Heel fijne plaat.
Ian: Ik ben ook bezig met de debuutplaat van Horses on fire, een Gentse band. Stoner, maar niet echt heavy-heavy. Eerder de poppy kant op. Voor de rest is het hard op mijn kin kloppen.
(LAD)
foto: Anton Coene