Image
20/03/2012

Elena

De Russische regisseur Andrei Zvyagintsev - liefhebbers van taaier cinemawerk kennen hem van The Return en The Banishment - is het soort filmmaker die er niet voor terugdeinst zijn nieuwe film Elena (winnaar van de grote prijs op het Filmfestival Gent) te beginnen met een lange shot van een tak in de tuin voor een woonst, waar uiteindelijk een bonte kraai op komt zitten.

 

Een arthousefolie? Nee, want gaandeweg, in een kabbelende maar onontkoombare vertelling - zoals het leven zelve - wordt duidelijk dat de dood het huis omcirkelt. Er woont een 'gearriveerde' Rus. Een Rus met geld. Zijn nieuwe vrouw Elena heeft echter een zoon die het oude Rusland vertegenwoordigt: een werkloze, drinkende nietsnut die nog juist niet ver genoeg heen is om te beseffen dat zijn zoon alleen maar uit die spiraal van marginaliteit kan geraken, als hij gaat studeren. Maar dat kost geld. Roebels, en laat dat nu net zijn wat mama's nieuwe man wel degelijk in huis heeft. Elena is een ingetogen drama dat flirt met de grenzen van de moraliteit in een veranderende maatschappij. Het zet de grenzen van de traditionele Russische familiebanden op losse schroeven, die vervolgens juist weer worden aangehaald, maar ten koste van wat? Een moeilijke film die behoorlijk wat inspanning vraagt, maar je beloont met stof om nog dagenlang over na te denken. De prachtige muziek is van Philip Glass.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Ook #MUILDRANG?

“Ik ben die corona’s echt massa’s beu, ik heb het psychologisch heel zwaar en ik heb [...]

04/04/2021

Vrijwilligers herdenken slachtoffers van COVID-19 met 150.000 harten

De muur aan de Thames tegenover de Londense Houses of Parliament is omgetoverd tot COVID-19 gedenkplaats. [...]

03/04/2021

Spotify-lijsten van Barilla geven aan wanneer je pasta gekookt is

Pasta is niet alleen lekker, er bestaan ook veel gemakkelijke pastagerechten om klaar te maken. Tenzij [...]

03/04/2021