Image
22/04/2012

Merdan Taplak: "Ik ben een dj en daar ben ik trots op."

 


Véél klankkleur, veel energie, een kolk van dj-enthousiasme en overduidelijk ‘in it for the honey’. Antwerpenaar Merdan Taplak betovert zijn publiek van de moeilijke muziekcriticus tot danszeeën van 10.000 man. Ook zijn debuutplaat is daar hét bewijs van.

 
 
GUIDO: Hoe heb jij de overstap van dj naar muziekmaker gemaakt?
Merdan: Geleidelijk, want ik speel eigenlijk zelf geen noot en kan ook geen noot lezen. Met muzieksoftware kan ik goed overweg en onderweg heb ik ook veel geleerd: hoe je structuur krijgt in een song, hoe je een track maakt. Als ik me down voelde, dan sloot ik me op in mijn kamer en draaide ik muziek. Als ik nu de nood voel om "me uit te drukken", om het eens emotioneel te zeggen, dan begin ik muziek te maken.
GUIDO: Op welk moment ben je dan zeker van je muziek?
Merdan: (lacht) Veel te vlug. En als je dat aan iemand laat horen, weet je meteen hoe laat het is. "Er is nog wel wat werk aan." Als je bezig bent met een track, kan je heel vlug in een soort sfeer, een soort flow zitten. Tot je het aan iemand anders laat horen of je het zelf terughoort. Maar ondertussen kan ik ook wel functioneel muziek maken, minder jammenmaar vooraf een richting uitzetten, weten waar ik heen wil en moet.
GUIDO: De plaat gaat echt alle kanten uit.
Merdan: Niet in de zin dat ik aan mijn computer ga zitten en zeg: nu ga ik eens een dubstepnummer maken. Het is pas nadien dat ik zag hoeveel verschillende genres en stijlen ik heb aangeraakt in mijn songs. De rode draad doorheen alles was even belangrijk.
 
De juiste seconden
 
GUIDO: De eerste keer hoorde ik de intro en de outtro meteen na elkaar. Dat klonk in feite als één song.
Merdan: ‘Hasret’ was oorspronkelijk één track. Die track heeft echt mijn sound, mijn muzikale identiteit. Ik wilde met de plaat niet zomaar wat muziekjes verzamelen, ik heb wel een verhaal te vertellen. Als je echt goed luistert.
GUIDO: Is jouw verhaal?
Merdan:In it for the honey: muziek, feest, dansen. Op elke track kan je dansen. Als je doorluistert, kan je erin slagen om verschillende genres bij elkaar te brengen, breng je kanten van de wereld bij elkaar.
GUIDO: De instrumenten die je hoort…
Merdan: Sommige zijn live, sommige samples. Samplen is op zoek gaan, ook het vak van een dj. Ik ga graag op zoek naar die flard, die groove muziek die me pakt. Ik hou van dat ambacht, net de juiste twee seconden uit een solo van drie minuten halen. Da’s een ode aan het vak van dj.
GUIDO: Jouw DJ Shadow-kant.
Merdan: Ja. "Ik ken dat ergens van", die klik. Iemand hoorde een sample van Boney M in mijn plaat. Volgens mij zit dat er niet in.
GUIDO: Wat doe je het liefst? Dj'en of muziek maken?
Merdan: Dj'en, sowieso, 100%! Ik ben een dj en daar ben ik trots op. Muziek maken is voor mij het zaaiproces. Het oogstproces, overal gaan dj'en, is veel plezanter. Je muziek live brengen, optreden, ‘in it for the honey’, dat zoete gevoel van op het podium te staan.
GUIDO: Hoe moeilijk vind je het om de vinger aan de muziekpols te blijven houden?
Merdan: Tot voor kort gaf ik les aan gasten van vijftien en waren we in de les vaak bezig over muziek. Mijn leerlingen waren mijn beste bronnen. Nu ik geen les meer geef, is dat wel moeilijker geworden. Een top-tien van de hedendaagse muzikanten die me beïnvloeden, zoiets vond ik héél moeilijk, er is zoveel. Toen ik vijftien was, kende ik elke kant vinyl die in mijn bakken zat. Vandaag komt de muziek op ons af, gelukkig, maar dat maakt het zoeken in die stroom er niet makkelijker op. Je moet je eigen kanalen vinden en houden. Blogs, sociale media, zulke dingen.
 
Doe de vrouwen dansen
 
GUIDO: Werk jij met vaste sets of draai je à la minute?
Merdan: Als dj werk ik op het moment. Ik hou niet van dj’s die hun sets volledig voorbereiden. Je hebt zelfs van die wankers die tot op de minuut en op de track weten wat ze gaan spelen. Wat is daar nu leuk aan? Die zetten dan hun set op Facebook. Komaan! Daar kan ik echt niet tegen. Of als iemand me vraagt wat ik als eerste nummer zal draaien. Je moet dat voelen op het moment zelf, dat is juist het leuke.
GUIDO: Wanneer weet je als dj dat het goed zit?
Merdan: Ik heb al momenten gehad dat heel de zaal op zijn kop stond, maar ik zelf niet voelde wat er nu zo speciaal was. Mensen denken vaak dat het de grote feesten, de massa-evenementen zijn waar je je voldoening uit haalt, maar het kan leuker zijn waar niemand me kent. In het buitenland heb je dat vaak, dan begin ik met een lege dansvloer. Na twintig minuten krijg je dan toch iedereen aan het dansen. Ik hou van die uitdagingen. Dat is letterlijk een sfeer die in de lucht hangt, die tussen je vrienden hangt, iets magisch!
GUIDO: Heb je trucjes in noodgevallen?
Merdan: Tuurlijk. Elke dj heeft een aantal classics waar-ie op kan teren. En vooral: doe de vrouwen dansen! Héél belangrijke tip.
GUIDO: Zijn er muziekgenres die je echt niet snapt? Zijn er grenzen?
Merdan: Iedereen heeft zijn eigen smaak en dat is goed. Maar als ik nog maar eens another singer-songwriter met zijn gitaar zie afkomen… Vaak klinkt dat zo dertien-in-een-dozijn. Liggen mekkeren over love en zo, nee, dat kan ik niet aan. Dan zap ik direct. Geef mij maar vrolijkheid. Ik wil daar niemand mee beledigen, maar als die gasten op de radio komen, dan ben ik weg.
GUIDO: Ik krijg het steeds moeilijker met al die formuledubstep. Dikke drop, verfoefelde vrouwenstem en hup: gaan.
Merdan: Ik begrijp wat je bedoelt. Die formule, die al dan niet werkt, hoor ik ook vaak. Tegelijk ben ik er zeker van dat mensen die echt met dubstep bezig zijn weten dat er meer is dan dat. Elk genre dat groter wordt, krijgt met die cyclus te maken. Iemand als Skrillex beheerst de formule perfect en je voelt ook dat hij al veel verder staat dan alleen maar die formule.
GUIDO: Die voortduwers heb je ook bij Burial en Kode 9. Hetzelfde verhaal waar drum & bass doorheen is gemoeten.
Merdan: Elk genre heeft die kanten, mensen die het zich toe-eigenen en alleen voor de formule happen en anderen die verder willen en de levenscyclus van een genre écht bepalen en door grenzen gaan. Maar iedereen heeft elkaar wel nodig, want anders is die drang om de formule te vergeten er ook niet. Altijd wél heel boeiend.
GUIDO: Ik hou ervan dat jij je daar eigenlijk niks van aantrekt. De track met Kraantje Pappie is dubstep-hiphop-reggae, ook in 'Goofy Groove'.
Merdan: Dat is echt alles door elkaar gegooid. De reacties op dat nummer zijn heel vreemd, maar het komt eruit als een van de meest opvallende tracks. Het is heel leuk om te horen hoe verschillende mensen er echt andere dingen uitpikken en meningen over geven.
GUIDO: Is je muziek nu al verder aan het evolueren?
Merdan: Ik voel dat ik meer en meer het elektronische aan het omarmen ben. Synths, beats, clubby. Ik was vorige vrijdag nog eens in de Fill Collins Club, waar Jan Van Biesen volle bak oldskool ging. Dat was een heerlijke nostalgieflash. Ik ben al opnieuw muziek aan het maken en ik voel wel die richting.
GUIDO: Hoe was het samenwerken met Arne van Styrofoam?
Merdan: Arne wist heel goed dat hij in functie van mij moest werken, maar heeft ook heel sterk zijn eigen mening. En als hij iets opmerkte, was het meestal heel juist en terecht. Een ideale tandem, ik heb er heel veel van opgestoken. De eindbeslissing was steeds de mijne, maar ik heb nooit een veto moeten stellen. Arne is heel hard mee in wat ik doe en heeft er zijn hart en ziel ingestoken, hoewel mijn muziek iets is wat hij zelf nooit zou maken. Ik wil voor de nieuwe muziek ook zeker met hem werken.
GUIDO: Wat is je eerste muzikale herinnering?
Merdan: In de lagere school had ik een leraar met een accordeon, wat ik me wel als muzikaal indrukwekkend herinner. Niet dat ik dat daarom zelf wou gaan doen. Een dj die voor 20.000 man staat te spelen, dat vond ik indrukwekkend! Dat wou ik doen! Ik ben daar jong heel bewust mee bezig geweest. Toen ik begon uit te gaan had ik heel vlug die passie. Echt een blikseminslag en ik was verkocht. Dat wil ik doen! Hoe cool is dj zijn! Vanaf dan: complete focus daarop. Sparen voor de Technicsen, mixtapes maken, gaan werken om platen te kunnen kopen, non-stop was ik er mee bezig, obsessief tot en met. Zo heb ik de stiel geleerd.
 

(LAD) 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Belgische violiste haalt de selectie van de Koningin Elisabethwedstrijd

Voor de twintigste editie van de vioolwedstrijd werden een heleboel kandidaten geselecteerd, waaronder [...]

31/03/2024

Hoe kies je een printer voor studenten?

Ben je student? Grote kans dat je een printer goed kunt gebruiken. Tijdens je studie moet je vaak veel [...]

30/03/2024

Tweede editie van young adult-day

Boekenliefhebbers, noteer alvast zaterdag 30 maart in jullie agenda, want dan vindt de tweede editie [...]

29/03/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84