Image
15/04/2012

Studenten met hoge cijfers geven proffen betere evaluatie

 


Studenten die een hoog cijfer behalen op een examen, evalueren hun proffen ook positiever. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen.

 Pieter Spooren onderzocht studentenevaluaties voor zijn doctoraal proefschrift aan de UA. Zowat alle hogescholen en universiteiten maken gebruik van evaluaties en Spooren bestudeerde onder andere welke factoren de resultaten kunnen beïnvloeden. Hij ontdekte een duidelijk verband tussen de evaluatiescore en de examenscore van een student. “Iemand die een hoger cijfer behaalt, zal zijn professor positiever quoteren”, vertelde hij aan De Standaard. Maar dat docenten die gemiddeld hogere cijfers geven, daardoor hogere scores krijgen is niet altijd het geval. “Ook de leeftijd van een student speelt een rol”, zegt Spooren. “Oudere studenten hebben meer maturiteit, kennen het hoger onderwijs en kiezen bewuster voor vakken. Daardoor geven ze makkelijker hoge cijfers.” Spooren gelooft in studentenevaluaties omdat ze een grote rol kunnen spelen in de verbetering van het onderwijs. Studenten die een evaluatie invullen doen dat namelijk vrijwillig en zullen dat goed en consciëntieus doen.

(JVR) 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Premature babypop aan Karel de Grote Hogeschool

De Karel de Grote Hogeschool vervolledigt haar familie simulatiepoppen met een premature babypop, de [...]

11/02/2022

Zo overleef je valentijn als je single bent

Valentijn staat voor de deur, misschien niet voor de jouwe maar toch kun je er niet omheen. Binnenkort [...]

09/02/2022

VUB gaat op zoek naar de vrijheid van morgen

In het kader van Het Ondenkbare Experiment, een samenwerking tussen de Brusselse universiteiten VUB en [...]

07/02/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84