Image
15/04/2012

Studenten met hoge cijfers geven proffen betere evaluatie

 


Studenten die een hoog cijfer behalen op een examen, evalueren hun proffen ook positiever. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen.

 Pieter Spooren onderzocht studentenevaluaties voor zijn doctoraal proefschrift aan de UA. Zowat alle hogescholen en universiteiten maken gebruik van evaluaties en Spooren bestudeerde onder andere welke factoren de resultaten kunnen beïnvloeden. Hij ontdekte een duidelijk verband tussen de evaluatiescore en de examenscore van een student. “Iemand die een hoger cijfer behaalt, zal zijn professor positiever quoteren”, vertelde hij aan De Standaard. Maar dat docenten die gemiddeld hogere cijfers geven, daardoor hogere scores krijgen is niet altijd het geval. “Ook de leeftijd van een student speelt een rol”, zegt Spooren. “Oudere studenten hebben meer maturiteit, kennen het hoger onderwijs en kiezen bewuster voor vakken. Daardoor geven ze makkelijker hoge cijfers.” Spooren gelooft in studentenevaluaties omdat ze een grote rol kunnen spelen in de verbetering van het onderwijs. Studenten die een evaluatie invullen doen dat namelijk vrijwillig en zullen dat goed en consciëntieus doen.

(JVR) 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Thomas More presenteert Liveshow ROEM

Op 18 februari organiseert de Thomas More-hogeschool de online liveshow ROEM. In de livestream worden [...]

12/02/2021

Deze thesis won de Vlaamse Scriptieprijs

Ingenieurs Sebastian Baes en Jan Denayer (KU Leuven) brachten voor hun masterproef het potentieel van [...]

09/02/2021

Online-jongerendebat tegen seksuele intimidatie

Vandaag schieten vijfhonderd jongeren in actie op het ‘J500'-event van Plan International [...]

09/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84